Chestertonov
članak o ukidanju roditeljske skrbi siromašnih roditelja nad svojom djecom
podsjetio me na tužne zakonske odredbe prema kojima država i kod nas, iako ne
izravnim otimanjem, pokušava preodgajati djecu pod pretpostavkom da jedino
određeni „prosvijetljeni“ znaju kako pravilno usmjeriti tuđu djecu
pokušavajući preinačiti odgoj koji djeca dobivaju od svojih „neprosvijetljenih“
roditelja čija se prava na odgoj danas pokušavaju znatno suziti.
Nedavno je u novinama
objavljena vijest o skupu određenih uglednih dama, političke i filantropske
vrste, koje su diskutirale veliki suvremeni problem: „Što treba učiniti s
Djetetom?“. Ne moram isticati da se o Djetetu uvijek raspravlja kao da je
čudovište, ogromne veličine, velike složenosti i čudne i zapanjujuće novine.
Također, ne treba podsjećati čitatelja da Dijete nije dijete, nije nijedno
dijete koje smo mi obični ljudi ikada vidjeli. Dijete nije Jack, ili Joan, ili
Peter, nije dijete tetke Ethel ili dijete strica Williama. Ono je stvorenje u
potpunosti osamljeno i živi u sirotinjskoj četvrti.
Mnogo primjedbi je dano,
većinom iskrenih, ponešto razumnih, a nekoliko vrlo smiješnih. Mislim da je
odlomak koji se meni najviše sviđa onaj u kojem određena filantropkinja kaže da
bi siromašno dijete bilo sretno kada bi vidjelo policajca, sve dok je odjeven
poput policajca, ali da bi se dijete moglo ispuniti manijakalnim strahom ako je
odjeven poput običnog čovjeka. Čini se, dakle, da ne samo da su policajci
uvijek ljubazni prema siromašnima, nego da su oni jedini koji su uopće ljubazni
prema njima. Ja nisam Dijete, i prema tome nisam odgojen u sirotinjskoj
četvrti, ali znam malo više o sirotinjskim četvrtima od toga. Sve ove druge
primjedbe, međutim, po mom mišljenju padaju u drugi plan u usporedbi s jednom
jednostavnom primjedbom koja će se većini činiti jednako nevinom koliko je i
jednostavna. Ipak, u toj jednoj bezazlenoj primjedbi - gotovo bih mogao reći u
toj nesvjesnoj ispovijedi - sadržana je sva kompleksnost kontradikcija i obmana
koje su u naše vrijeme upropastile odnose između društvenih klasa i uništile
opći moral društva. Vrlo poznata političarka, koja zasigurno vjeruje da ono što
govori predstavlja najuzvišeniji svijetli idealizam, izgovorila je ovom prilikom sljedeće riječi:
"Moramo brinuti za tuđu djecu kao da su naša vlastita." Kada sam
pročitao te riječi udario sam rukom po stolu, kao čovjek koji iznenada zamijetio
osu i zgnječio ju rukom. Rekoh sebi "To je to! Pogodila je! Izgovorila je
pravu formulu najgorih i najotrovnijih od svih političkih pogrešaka koje su
pokvarile utrobu svijeta. To je ono što je uništilo demokraciju, uništilo
obiteljski život, uništilo dostojanstvo kao jedini oslonac i stup obiteljskog
života i demokracije. To je ono što je odnijelo ponos siromašnih i čast oca kao
glave obitelji, tako da više ne može osjećati ponos osjećaja da je građanin,
proglašavajući ga pukim glasačem. Englezov dom nije više njegov dvorac, niti je
on kralj u tome dvorcu. Njegova koliba više nije njegova koliba, njegova djeca
više nisu njegova djeca, a demokracija je mrtva. Ona ne misli nikakvo zlo. Ona
uopće ne zna što govori. Ona ne razumije niti riječ užasne rečenice koju je
izgovorila. Ali rečenica je uistinu izgovorena." A rečenica koju je
izgovorila je ovo: "Mi, bogataši, možemo brinuti o djeci siromaha kao da
su naša vlastita. Budući da smo ukinuli sve njihove roditelje, oni su svi
siročad."
Ideal nam je svima
dovoljno poznat, naravno i nemamo ništa puno za reći protiv njega osim da je
krajnje nemoralan. Čovjek koji kaže da će tretirati tuđu djecu kao svoju vlastitu
je jednak čovjeku koji kaže da će tretirati tuđe žene kao svoju vlastitu. Može
izvući određenu količinu pjesničkog ili sentimentalnog užitka iz djece, ali
jednako može i iz žena. Pitanje je da li ikakva ljudska prava ostaju drugom
čovjeku koji bi trebao biti odgovoran za svoju ženu i djecu. Ako loše postupa
prema njima, savršeno je pravedno uspostaviti legalnu mašineriju koja će se
baviti tim iznimkama, koje i postoje kako bi se tretirala ta zla, u postupku
protiv njega. Ali nije pravedno, po bilo kojem moralnom kodeksu prepoznatom od
strane ljudi, od samoga početka započeti s pretpostavkom da njegova djeca
pripadaju vama u istoj mjeri u kojoj pripadaju njemu. Ako postoji adekvatan
slučaj protiv njega mora mu se dokazati, ali ovdje se ne bavimo takvim slučajem.
Bavimo se temeljnom plutokratskom pretpostavkom, slučajno otkrivenom uobičajenom
frazom. ... Primijetite da dama ne kaže - iako bi bez sumnje
rekla - "Kada čujem da je neko dijete izmlaćeno užarenim žaračem, moja me
ljudskost čini da se osjećam ljutitom kao da je to moje vlastito dijete."
Ona se ne bavi teškim slučajevima, ili pojedinačnim slučajevima, nego od samog
početka generalizira. Ona pretpostavlja da će upravljati, pretpostavlja da će
joj biti dozvoljeno upravljati, tuđom djecom kao da su njena vlastita. U praksi
je vjerojatno u pravu, a to je najbolji i konačni dokaz da je u teoriji u
potpunosti u krivu. Naše društvo je nesvjesno i bez otpora prihvatilo ovu
veliku herezu protiv čovječanstva. Pojam doživljavanja glave skromne obitelji
kao uistinu neovisnog i odgovornog građanina je zaista nestao iz umova većine
realista našega svijeta. Još manje se treba čuditi tome da uopće nikada nije
niti ušao u glavu "idealista".
Stari torijevci su
inzistirali u poučavanju siromašnih o principima poštivanja privatnog
vlasništva kako se ne bi pobunili i oplijenili bogate. Zapravo, upravo su
bogati ti koje bi se trebalo poučavati o postojanju privatnog vlasništva, a
posebno o postojanju privatnog života. Nijedna dronjava rulja neće upasti u
odgajalište u Mayfairu, ili ukrasti dječja kolica francuskim medicinskim
sestrama, ili učenike njemačkih guvernatora. Ali filantropi, pod raznoraznim
izlikama, uistinu pljačkaju igrališta siromašnih. Takvu pljačku nazivaju
reformom, a zapravo je ono što čine revolucija. Suvremeni pisci spremni su
prekriti velike povijesne događaje velom zločina, govore da je Veliki rat bio
ubojstvo na velikoj skali ili da je ruska revolucija bila krađa na velikoj
skali. Ipak, oni ne mogu shvatiti koliko je obrazovna i filantropska reforma
otmica djece na velikoj skali. To jest, pokazala je povećanje nepoštivanja
privatnosti privatnog građana koji se smatra roditeljem. Ja sam to nazvao
revolucijom, i zapravo je to uistinu boljševistička revolucija. Jer što može
biti više i savršenije komunističko nego reći da držite tuđu djecu kao da su
vaša vlastita?
Čovjeka koji tretira
tuđe pse kao da su njegovi vlastiti zovemo kradljivcem pasa. Čovjeka kojeg
uhvatimo kako se brine za tuđe konje kao da su njegovi vlastiti zovemo
konjokradicom. Ali čak je i ovo istina samo ako su lopovi siromašni i
ignorantni da bi se pozvali na izliku humanitarizma. Bogatog komunistu koji
tretira tuđu djecu kao da su njegova ne zovemo otmičarom, što samo pokazuje
kako komunizam neće biti vladavina siromašnih, niti bezvlašće siromašnih, nego
samo proširenje već postojećeg bezvlašća bogatih.
Nema komentara:
Objavi komentar