Prošlog sam tjedna, u uzaludnoj metafori, prikazao
prevrtanje stabala i tajnu energiju vjetra kao svojstvo modernog svijeta da se
pokreće pod utjecajem nevidljivoga (Vjetar i Drveće). Uzeo sam tu metaforu samo zato
što sam igrom slučaja članak pisao u šumi. Ipak, sad kad sam se vratio u Fleet
Street (koji mi se priznajem čini mnogo poetičnijim nego sve divlje šume
svijeta), na čudan sam način progonjen ovom slučajnom usporedbom. Ljudski
oblici mi se čine poput šume, a njihove duše poput vjetra. Sve te osobe koje
sa mnom razgovaraju ili me pozdravljaju kao da imaju ovaj fantastični karakter
rubova šume nasuprot neba. Čovjek koji sa mnom razgovara, što je on drugo nego
stablo sposobno da govori? Onaj vozač kombija koji divljački maše kako bi mi
rekao da se sklonim s puta, što je on nego hrpa grana miješanih i njihanih
duhovnim vjetrom, šumski objekt kojeg mogu nastaviti kontemplirati u miru? Taj
policajac koji podiže ruku kako bi upozorio tri autobusa da su u opasnosti
zabijanja u mene, što je on nego grm potresen na trenutak tim naletom ljudskog
prava koje je jače od anarhije? Postupno taj dojam šume nestaje, ali taj
crno-bijeli kontrast između vidljivog i nevidljivog, taj duboki osjećaj da je
osnovno uvjerenje u nevidljivo nasuprot vidljivome, je najednom naglo
vraćeno nazad u moj um. Upravu u trenutku kad je Fleet Street postao
najfamilijarniji (to jest, najdivljiji i najsvjetliji) u oko mi je zapeo
živopisan ljubičasti poster na kojemu sam vidio velikim slovima napisane ove
upečatljive riječi: "Bi li se radnici u dućanima trebali ženiti"
Kada sam vidio te riječi najedanput se i sve drugo
moglo okrenuti naglavačke. Ljudi u Fleet Streetu su mogli početi hodati na
rukama. Križ na katedrali Svetoga Pavla je mogao visjeti u zraku okrenut
naopako jer shvatio sam da sam došao u zemlju koja je okrenuta naglavačke.
Došao sam u zemlju gdje ljudi definitivno vjeruju da njihanje drveća stvara
vjetar. To jest, oni vjeruju da su materijalne okolnosti, koliko god crne i naopake,
važnije od duhovnih stvarnosti ma koliko one bile snažne i čiste. "Bi li
se radnici u trgovinama trebali ženiti?". U nedoumici sam dok razmišljam
što bi neka razdoblja i škole ljudske povijesti učinili s takvim pitanjem.
Asketi s istoka ili iz nekog perioda rane Crkve pomislili bi da pitanje zapravo
znači: "Nisu li radnici u trgovinama previše sveti, previše vezani uz
drugi svijet, da bi uopće osjetili emocije među spolovima?", ali
pretpostavljam da to nije ono što je ljubičasti poster označavao. U nekim
poganskim gradovima mogao je značiti: "Bi li robovima, koji su toliko zli
poput radnika u dućanu, trebalo uopće biti dopušteno razmnožavati svoju bijednu
rasu?“, ali pretpostavljam da to nije ono što je ljubičasti poster označavao.
Bojim se da se moramo suočiti s punom ludošću onoga
što taj poster znači. On zapravo znači da dio ljudske vrste postavlja pitanje
jesu li osnovni odnosi dvaju ljudskih spolova posebno dobri za moderne dućane.
Ljudska vrsta pita jesu li Adam i Eva u potpunosti prikladni za Marshalla i
Snelgrova. Ako ovo nije naopako ne mogu niti zamisliti što bi bilo naopako. Mi
pitamo hoće li univerzalna institucija poboljšati našu (daj Bože) privremenu
instituciju. Ipak, dosad sam čuo mnogo takvih pitanja. Na primjer, upoznao sam
čovjeka koji je ozbiljno zapitao: "Pomaže li demokracija
Kraljevini?", što je jednako kao da kažete "Pogoduje li umjetnost
freskama?"
Kažem da se mnoga takva pitanja postavljaju, ali ako
ih svijetu ipak ponestane mogao bih predložiti veliki broj pitanja u potpunosti
iste vrste, baziranih na u potpunosti istome principu.
"Poboljšavaju li stopala čizme?" "Je li
kruh bolji kad ga se jede?" "Bi li šeširi trebali imati glave u
sebi?" "Kvare li ljudi grad?" "Narušavaju li zidovi
postere?" "Bi li kravate trebale obavijati vratove?"
"Ozljeđuju li ruke štapove za hodanje?" "Uništava li gorenje
drva za ogrjev?" "Je li čistoća dobra za sapun?" "Može li
kriket poboljšati palice za kriket?" "Bi li trebali uzeti mladenke
skupa s vjenčanim prstenjem?" i stotine drugih.
Niti jedno od ovih pitanja nimalo se ne razlikuje u
intelektualnom smislu ili intelektualnoj vrijednosti od pitanja koje sam
citirao s ljubičastog postera ili od bilo kojeg tipičnog pitanja postavljenog
od strane polovice ozbiljnih ekonomista našega vremena. Sva pitanja koja oni
postavljaju ovog su karaktera, sva zvone istom početnom apsurdnošću. Ne pitaju
pristaje li sredstvo svrsi, svi oni pitaju (s dubokim i prodornim skepticizmom)
pristaje li svrha sredstvu. Oni ne pitaju pristaje li rep psu, nego svi pitaju
je li pas (prema visokim umjetničkim kanonima) najdekorativniji privjesak koji
se može staviti na kraj repa. Ukratko, umjesto preispitivanja da li naše
suvremeno uređenje, naše ulice, trgovine, cijene, zakoni i konkretne
institucije pristaju osnovnoj i trajnoj ideji zdravog ljudskog života, oni
uopće nikada ne uzimaju u obzir zdrav ljudski život, osim iznenadno i slučajno
u čudnim trenucima i tada samo pitaju je li zdrav ljudski život prikladan našim
ulicama i trgovinama. Savršenstvo može biti ostvarivo ili neostvarivo na kraju.
Može ili ne može biti moguće govoriti o nesavršenostima kao sredstvima na putu
do savršenstva, ali zasigurno prelazi svaki prag tolerancije razgovarati o
savršenstvu kao sredstvu do nesavršenstva. Novi Jeruzalem može biti stvarnost.
Može biti san. Ali zasigurno je nečuveno govoriti da je Novi Jeruzalem
stvarnost na putu do Birminghama.
Ovo je najveća i istodobno najtajnija od svih
suvremenih tiranija materijalizma. U teoriji se stvar čini dovoljno
jednostavna. Istinski čovječno ljudsko biće uvijek stvara duhovne stvari na
prvo mjesto. Hodajuća i govoreća skulptura božanstva se nalazi u određenom
trenutku zaposlena kao radnik u trgovini. U sebi ima snagu strašne ljubavi,
obećanje očinstva, žeđ za odanošću koja će ujediniti život i na običan način se
pita "Koliko se postojeći uvjeti mog rada u trgovini uklapaju u moju očitu
i epsku sudbinu po pitanju ljubavi i braka?". Ali ovdje, kao što sam
naglasio, dolazi tiha i razarajuća snaga modernoga materijalizma. Sprječava ga
da se ustane na pobunu kao što bi inače učinio. Neprestanim govorom o okolini i
vidljivim stvarima, neprestanim govorom o ekonomskim i fizičkim potrebama,
slikajući i održavajući naslikanom trajnu sliku čelične mašinerije i
nemilosrdnih strojeva od tračnica i čelika i kula od kamena, moderni
materijalizam na kraju proizvodi ovaj zapanjujući dojam u kojem je istina
izrečena naopako. Rezultat je na raju postignut. Čovjek ne govori, kao što bi
trebao govoriti, "Bi li oženjen čovjek trebao i dalje ostati radnik u
trgovini?" on govori: "Bi li se radnici u trgovini trebali
ženiti?". Ogromna iluzija materijalizma je dovršila trijumf. Rob ne
govori: "Jesu li me ovi okovi vrijedni?". Rob znanstveno i zadovoljno
govori: "Jesam li ja vrijedan ovih okova?"
Šta ti je materijalizam
OdgovoriIzbriši