U nedavnoj raspravi o samoubojstvu napravljena
je zanimljiva usporedba između onoga što se
općenito naziva latinskom kulturom i onoga što se još općenitije, i manje
dosljedno, naziva nordijskom, ili teutonskom, ili germanskom kulturom ovisno o
aktualnoj vanjskoj politici. Jedan učeni pisac je istaknuo, vrlo istinito, da
su zbog nekog razloga Nordijci podložniji samoubojstvu nego ljudi s Mediterana.
Ljudi s Mediterana će radije olakšati svoje osjećaje ubijajući nekog drugog, a
u ovome, žalim što to moram reći, imaju određenu polusvjesnu potporu u mojim
simpatijama. Prihvaćam da ubojstvo mora biti svrstano među iznimno neispravne
čine, čak štoviše moralno loše, ali samoubojstvo mi se čini najvećom
blasfemijom protiv Boga, i čovjeka, i
zvijeri, i povrća. To je napad ne samo na jedan određeni život, nego na samu
ideju života, ubojstvo cijelog svemira. No to je drugo pitanje kojim se ovdje
neću baviti. Ono što me zanima vezano uz kriticizam ovih dviju kultura je
sljedeće. Kritičar koji je dovoljno pronicljiv da zamijeti kako su Latini manje
skloni ovoj posebnoj vrsti depresije od Teutonaca prirodno traga za uzrokom ili
objašnjenjem, a budući da je riječ o modernom kritičaru odmah je doveden u
kušnju da bude materijalist. Nešto je čudno u modernome umu prema kojemu se
materijalni uzrok uvijek više čini kao pravi uzrok. U znanosti devetnaestoga
stoljeća materijalni uzrok se općenito nalazio u fizičkom nasljedstvu. U rasi,
da tako kažemo. Ali rasa je prilično potisnuta u zadnje vrijeme, kao i većina
znanosti devetnaestoga stoljeća. Kritičar kojeg kritiziram je uzeo drugu
varijantu materijalističkog uzroka. Isti onaj kojeg je najčešće podržavao
gospodin Bernard Shaw. On je rekao da je većina ili mnogo razlike uzrokovana
klimatskim uvjetima.
Osobno vjerujem da su materijalni
razlozi puno manje utjecali na povijest nego što se danas pretpostavlja.
Vjerujem da su moralni razlozi bili mnogo bitniji nego što se danas
pretpostavlja. Vjerujem da glavni faktor nisu čak niti fizičke predispozicije
ili uvjeti okruženja, nego stanje svijesti. Ne bih mogao tražiti bolji slučaj
za moj vlastiti argument od ovog slučaja samoubojstava svih nacija. U trenutnim
okolnostima slučaj je povezan s tužnim završetkom dvojice poznatih financijera
ili kapitalista, ali taj nas aspekt ne treba sada zabrinjavati, osim možda u
jednoj određenoj točki. Čovjek bi pomislio da ako postoji ijedna osoba na koju
se argument o klimi ne odnosi onda je to moderni milijunaš. Najnordijskiji
milijunaš nema potrebu živjeti na sjeveru. Američki plutokrat bi mogao jednostavno
živjeti na Floridi baš kao i u Maineu ili plaćati neprestane posjete Napulju
umjesto Niagari. Sama činjenica da nikakva količina vedrog neba ne može njega
samog učiniti vedrim je dovoljan dokaz da je tamni oblak u njemu samome. Ovo
je, međutim, osobno pa čak i bolno pitanje i nije dio mog argumenta te se s
njime ne planiram baviti. Stvar je u tome da kritičar pripisuje statistike o
samoubojstvima razlici u klimi, a ja ih pripisujem razlici u kulturi.
Ono što me zapanjuje jest da postoji
vrlo jednostavan test. Usporedite broj samoubojstava kada je latinski svijet
bio poganski s brojem samoubojstava nakon što je postao kršćanski. Isto je
sunce sjalo nad Brutom kad je pao od vlastitog mača, isto plavo more se
smiješilo Katonu kada se probo kako bi izbjegao zatočeništvo, isti je blještavi
krajolik maslina i vina bio pozadina desecima tisuća tragedija sebi nanesene
smrti kojima završavaju priče heroja poganskih davnina. Nema sumnje da je život
tih cvjetnih zemalja uvijek vodio ukrašenijem vanjskom veselju i dražesti.
Kleopatra je bliještila cvjetovima, i draguljima, i osmjesima, ali to ju nije
spriječilo da pronađe otrovnicu među cvijećem. Ista činjenica je očita i kod
ljudi znatno respektabilnijih od Kleopatre. Ovi pogani starog latinskog svijeta
počinjali su samoubojstva ne zato što su mu bili skloni kao poroku, nego zato
što su se ponosili njime kao vrlinom. Kako bi objasnili njihov pogled na
samoubojstvo trebalo bi izanalizirati cijelu težnju njihove poganske mitologije
i filozofije. Oni su se ubijali dijelom zato što su imali previše, dok
suvremeni svijet ima premalo, svijesti o osobnom dostojanstvu. Ubijali su se
dijelom zbog toga što su imali nejasniji ili negativniji pojam o budućem
životu. Ubijali su se zbog osjećaja teškog očaja koji leži čak i u srcu
heroizma stoika. Ali, svakako, nisu se ubijali jer je sunce sjalo ili jer je
grožđe raslo u grozdovima na vinovoj lozi. Što god da je uzrokovalo promjenu
nije bilo u klimi koja se nije promijenila.
Ne! Test
kontrasta između modernih Latina i modernih Teutonaca je baš poput testa
kontrasta između modernih Latina i drevnih Latina. Nalazi se u stanju svijesti.
Otkad je kršćanstvo došlo na ovaj svijet Latini imaju borbeno stanje svijesti.
Doista, bili su, i još uvijek jesu, uključeni u borbu. Borbu hoće li kršćanstvo
opstati ili neće. Borbu koja ima svoje uspone i padove, kao i u Vatikanu ili po
pitanju sekularizacije Španjolske. Međutim,
postoji nešto u atmosferi same afirmacije, čak i kod onih koji više vole poricanja,
koja je učinila da ih revnost u ubijanju neprijatelja spriječi da se vrate u
šatore i ubiju sami sebe.
U cijeloj
mediteranskoj civilizaciji postoji pozitivan duh. Ljudi su ili samouvjereni da
mogu biti zadovoljni s ovim svijetom ili, s druge strane, sigurni da se mogu
pouzdati u drugi svijet. Obje ove uvjerenosti rezultiraju u relativnoj vedrini
i u odlučnosti da izdrže za vrijeme trajanja rata. Kod Germana pak, i općenito
u sjevernim kontinentalnim zemljama, cijela je mentalna atmosfera drugačija. To
je atmosfera introspektivne melankolije i neka vrsta duhovne zlovolje. Točno je
opisana u frazi koju je gosp. Augustine Birrell koristio govoreći o Hazlittu:
„u središtu uma crni bazen metafizike.“. To je svijet u kojem se ljudi ne bore
toliko s religijom koliko bježe od nje u divljine subjektivne spekulacije. Pun
je skepticizma, ali nije bez sentimentalizma, a ta kombinacija uzrokuje
pesimizam. Nije iznenađujuće da pesimizam ponekad izaziva samoubojstvo. To je
svijet izoliranih mudraca, a ne antiklerikalne rulje ili klerikalnih zajednica.
Sa sjevera dolaze Nietzschei i Schopenhaueri i svi koji iz prkosa starom
nazivu prirodne filozofije inzistiraju na stvaranju neprirodne filozofije. Ta
neprirodna filozofija je treća stvar, prilično različita od prirodnog poganstva
ili natprirodnog kršćanstva. To
je raspoloženje, prilično morbidno raspoloženje, ali je rezultat određenih
ideja u svijesti. Eskim ne postaje samoubilački manijak zato što živi na
sjeveru, niti crnac postaje provansalski trubadur zato što ima mjesto pod
suncem.
Dobar i zanimljiv post.
OdgovoriIzbrišiPredložio bih samo da se font učini malo čitljivijim... i u ovom i u ostalim člancima. Ovako je presitan, razmak između redova premalen, a Times New Roman je inače nezahvalan za čitati sa ekrana.
Pogledaj malo na drugim blogovima (TBiBM, KsdK) kako su oni to rješili.
Inače svaka pohvala na odabiru tekstova :)
Vidim da je promijenjen font.. odlično! :)
OdgovoriIzbrišiHvala na savjetu i pozitivnom osvrtu na tekstove :)
OdgovoriIzbriši