Nadbiskup Venecije
Albino Lucini (Ivan Pavao I) 70-ih je godina pisao Chestertonu kako bi izrazio
svoje slaganje s temeljnim problemima koji pogađaju moderni svijet. Chesterton
je bio dovoljno drzak da nikada ne odgovori budućem papi. Ipak, kao olakotnu
okolnost ćemo mu uzeti što je u vrijeme nastanka pisma već tridesetak godina
bio mrtav. O čemu je nadbiskup pisao kao gorućem problemu modernoga svijeta
saznajte u njegovom pismu upućenom Chestertonu.
"Dragi
Chestertone,
na talijanskoj
televiziji tijekom proteklih nekoliko tjedana gledali smo Oca Browna, vašeg
zadivljujućeg detektiva-svećenika, lika koji je tipičan za vas. Šteta što nismo
imali i Profesora Lucifera i redovnika Michaela. Jako bih ih volio vidjeti,
onako kako ste ih vi opisali u knjizi "Kugla i Križ", kako sjede
jedan kraj drugoga u letećem brodu.
„Nekoć sam
poznavao čovjeka nalik tebi Lucifere“ reče Michael, „taj je čovjek također
vjerovao da je ovaj simbol kršćanstva (križ) simbol divljaštva i svega nerazbora.
Njegova je priča vrlo zanimljiva. Također je savršena alegorija o onome što se
događa racionalistima poput tebe.
Započeo je,
naravno, zabranjujući raspelo u svojoj kući, ili oko vrata svoje žene, ili čak
i na slici. Rekao je, baš kao što i vi kažete, da je križ despotski i čudnovat
oblik, da je monstruozan, voljen zato što je paradoksalan. Nakon toga je
postajao sve bjesniji i nastraniji. Budući da je živio u rimokatoličkoj zemlji
čupao je križeve pokraj ceste. Napokon, na vrhuncu svog ludila, popeo se na
zvonik župne crkve i odlomio križ, mašući s njime po zraku i držeći divljački
monolog pod zvijezdama.
Tada se jedne
mirne ljetne večeri, dok je uskim prolazom išao svome domu, nad njim nadvio
demon njegovog ludila s divljačkom preobrazbom koja mijenja svijet. Pušio je
stojeći na trenutak ispred beskrajnog niza drvenih ograda, kada mu se
najednom otvoriše oči. Svjetlost se nije promijenila, niti se list pomakao, no
on je vidio, poput nagle promjene krajobraza, da su ove ograde vojska bezbrojnih
križeva povezanih međusobno preko brda i dolina. Zamahnuo je svojim teškim
štapom i zaputio se prema ogradama kao prema vojsci. Milju za miljom putem
prema svome domu rušio ih je i trgao jer je mrzio križ, a svaka
ograda je zid od križeva.
Kada se vratio kući
bio je doslovno luđak. Sjeo je na stolac i započeo s njime jer su prečke na
drvenariji ponavljale mrsku sliku. Bacio se na krevet istovremeno shvativši da
je on također, kao i sve stvari koje je načinio čovjek, izgrađen proklinjanom
strukturom. Uništio je sav namještaj jer je bio načinjen od križeva. Zapalio je
kuću jer je bila napravljena od križeva.
Našli su ga u
rijeci“
Lucifer ga je
promatrao grizući usnicu. „Je li ova priča stvarno istinita?“ zapitao je „O,
ne“ reče Michael, „To je alegorija. To je alegorija koja govori o vama i svim
vašim racionalistima. Počinjete uništavajući Križ, ali završite uništavajući
nastanjivi svijet.“
Redovnikov zaključak,
koji je Vaš dragi Chestertone, je ispravan. Uzmite Boga i što preostaje, što
ljudi postaju? Na kakav nas to svijet srozava? "Na svijet napretka!"
Čujem neke kako govore, "svijet izobilja!" Da, ali ovaj slavni
napredak nije sve što se nekoć hvalisavo isticalo da će svijet postati. Sadrži
i druge stvari u sebi: projektile, bakteriološka i atomska oružja, proces
zagađenja, sve stvari koje, ako se ne pozabavimo s njima na vrijeme, prijete
padom cijele ljudske vrste u katastrofu.
Drugim riječima,
napredak koji uključuje ljude koji vole jedni druge, koji misle na druge kao na
braću i djecu jednog Oca, Boga, može biti veličanstvena stvar, ali napredak
koji ne uključuje ljude koji prepoznaju jedinoga Oca u Bogu, postaje stalna
opasnost. Bez usporednog moralnog napretka, koji je neprekidan i vječan,
napredak razvija ono što je najniže i najokrutnije u čovjeku, stvarajući od
njega stroj kojim vladaju drugi strojevi, broj kojim upravljaju drugi brojevi,
postaje ono što Papini naziva "mahniti divljak, koji kako bi zadovoljio
svoju grabežljivost, destruktivne i razuzdane instinkte, ne koristi više
toljagu, nego posjeduje golemu snagu prirode i mehaničkih izuma i njima se
koristi."
Da, znam da postoji
mnogo ljudi koji misle suprotno od ovoga, koji gledaju na religiju kao na
utješan san izmišljen od strane ugnjetavanih ljudi... koji smatraju Boga mrtvim
ili umirućim... ipak, dragi Chestertone, vi i ja padamo na koljena pred Bogom
koji je prisutniji nego ikada prije. Samo on može dati zadovoljavajući odgovor
na pitanja koja su svima najbitnija: Tko sam ja? Odakle sam došao? Kamo idem?
Osjećaj za pravdu
koji postoji u svakom čovjeku, neovisno o njegovoj vjeri, zahtijeva da dobro
koje činimo i zlo koje podnosimo treba biti nagrađeno. Zahtijeva da glad za
životom, koju svi mi posjedujemo, treba biti zadovoljena. Gdje i kako ako nema
drugoga života? I od koga ako ne od Boga? I od kojeg Boga ako ne od Boga o
kojem Sveti Franjo Saleški piše: "Ne boj se Boga, koji ti ne želi nauditi,
nego ga ljubi od svega srca jer ti želi toliko dobra."
Ono protiv čega se
mnogi ljudi bore nije pravi Bog, nego kriva ideja o Bogu koju su oni stvorili.
Ideja Boga koji štiti bogate, koji samo pita i zahtjeva, koji je ljubomoran na
naš rastući prosperitet, koji neprestano s nebesa špijunira na naše grijehe
kako bi si dao užitak kažnjavanja ljudi.
Dragi Chestertone, vi
znate da Bog nije takav, vi znate da je On i dobar i pravedan, otac izgubljenih
sinova koji svima želi da budu, ne tužni i jadni, nego veliki i slobodni,
tvorci vlastite sudbine. Naš Bog nije čovjekov protivnik. On želi da mu budemo
prijatelji, on nas zove da sudjelujemo u Njegovoj božanskoj naravi i Njegovoj
vječnoj radosti. On ne traži ništa pretjerano od nas, zadovoljan je s jako malo
jer On zna jako dobro da mi nemamo puno."
ovaj je tekst savršeno istinit!!!
OdgovoriIzbrišiHvala ti što si ga objavio na svom blogu! Jako mi je poticajan jer je jasan, radikalan i direktan!
Hvala na ovom tekstu. :)
OdgovoriIzbriši