Magistar Cerovac,
dobitnik nagrade Europskoga društva za proučavanje znanosti i vjere, govori o
agresivnim ateistima novoga doba i Chestertonovom Pravovjerju kao knjizi u
kojoj su odlično opisane njihove zablude i podmetanja.
"Ljudi koji se
protiv Crkve počnu boriti zbog slobode i čovječanstva, završe tako što odbace i
slobodu i čovječanstvo samo da bi se mogli boriti protiv Crkve. Njeni će
neprijatelji upotrijebiti svako oružje protiv nje, mačeve koji sijeku njihove
vlastite prste i ugarke koji spaljuju njihove vlastite kuće...
Oni su spalili svoje
vlastito žito da bi potpalili Crkvu; uništili su svoja vlastita sredstva da bi
uništili nju. Svaka je batina bila dovoljno dobra da bi se njome udaralo po
Crkvi, makar to bio zadnji komadić drveta preostao od njihovog vlastitog
raskomadanog namještaja", napisao je u knjizi PRAVOVJERJE Gilbert Keith
Chesterton, obraćenik u 48. godini života s anglikanske na katoličku vjeru
(1922.), a za koga je ljevičar Ernst Bloch rekao da je bio "najmudriji
čovjek na svijetu". Čak je i jedan Mahatma Gandhi priznao da je na njega
značajno utjecao Gilbert Chesterton.
Neprijeporno je da je
Chesterton bio jedan od najvećih kršćanskih humanista svih vremena. Na žalost,
Chestertonova velebna knjiga, koja je prevedena i na hrvatski, sigurno nikad
neće biti svjetski bestseler kao što su to u zadnje vrijeme postale neke
protuvjerske knjige poput BOG TLAPNJI (na hrv. prev. kao ILUZIJA O BOGU)
Richarda Dawkinsa ili KRAJ VJERE – RELIGIJA, TEROR I BUDUĆNOST RAZUMA Sama
Harrisa.
Obje su knjige izravan
poziv za uništenje religije i podsjećaju na Voltairevo: "Uništite besramnicu!"
(tj. Crkvu; m.op.) Povijest se dakle ponavlja! U objema se knjigama kršćanstvo
prikazuje kao nešto opasno za daljnji razvitak društva, a sve religije općenito
kao "pranje mozga".
Monstruoznost optužbi na
račun kršćanstva pokazuje najbolje sljedeći citat iz Harrisove knjige:
"Holokaust se čini potpuno sekularnim fenomenom. No, nije tako.
Antisemitizam koji je zidao ciglu po ciglu krematorija – a još i danas bujno
cvijeta – dolazi nam preko kršćanske teologije. Znali ili ne, nacisti su bili
agenti religije." Štoviše, prema Harrisu židovsko-kršćanska tradicija je
"čak proizvela Staljina".
Što kazati na takve
tvrdnje? Chesterton je dao vrlo lijep odgovor: "Ne samo da je vjera
začetnik sve zemaljske djelotvornosti, nego su njeni neprijatelji začetnici sve
zemaljske zbrke. Zagovaratelji svjetovnog nisu uništili božanske sadržaje; ali
uništili su svjetovne sadržaje, ako im je to ikakva utjeha. Titani se nisu
popeli na nebo, nego su opustošili svijet."
Spomenute knjige, te
mnoge druge, poput ISUSOVI PAPIRI, DA VINCIJEV KOD, JUDINO EVANĐELJE i sl.,
nisu ozbiljna opasnost kršćanstvu kao takvom, jer Crkva se je sučeljavala u
povijesti i s mnogo jačim protivnicima, ali stvaraju pomutnju i nemir kod
slabije upućenih vjernika, a posebice kod osoba koje su na putu da postanu
vjernici i koje važu sve argumente za i protiv.
Ustvari, ateističke
raščlambe i teorije koje iznose ti autori stare su stoljećima i ponovno
izranjaju u svakoj generaciji. One se mogu činiti novima onima koji se s njima
prvi put susreću, a mogu se zapravo izvući izravno iz tekstova Voltairea,
Comtea i raznih drugih autora iz razdoblja Prosvjetiteljstva. Za sve
"Dawkinse" i "Harrise" vrijedi Chestertonova konstatacija: "On
žrtvuje samo postojanje ljudskog roda zbog nepostojanja Boga. Čak je spreman
uništiti i elementarnu etiku po kojoj sve stvari žive, zbog svoje neobične i
vječne osvete nad nekim tko uopće nikada i nije živio."
U tom kontekstu, iako
nema istu težinu, treba promatrati i razne sadržaje, koji se pojavljuju u
hrvatskim medijima i u kojima se izravno ili neizravno napada Crkva "koja
se ne pozicionira u društvu nego iznad društva", kako to tvrdi,
primjerice, vječni dopisnik iz vječnog grada Rima u jednim dnevnim novinama,
koje inače pokazuju izrazitu netrpeljivost prema Crkvi.
Dopisnik iz Rima
(Inoslav Bešker, m.op.) servira uglavnom vijesti poput "Papa Pio XII. nije
htio crnce u Rimu nakon II. svjetskog rata", "Papa iznad
ustava", "Crkva krišom vjenčala uteklog mafijaškog šefa",
"Gasperijevi papiri otkrili simpatije Crkve za Ducea", "EU
odbacuje ultimativni ton iz Vatikana", "Ideološki monopol",
"Je li Crkva spremna na dijalog? ", itd.
Jedna od najgrubljih
optužbi usmjerenih prema kršćanstvu, a pritom se zapravo redovito cilja na katolicizam,
jest optužba da je kršćanstvo već samo po sebi jedan netolerantan vjerski
sustav. "Netolerantnost je... svojstvena svakom vjerovanju... Sigurnost u
budući život je neuskladiva s tolerantnošću. Tako dugo dok kršćanin vjeruje da
će samo njegova krštena braća biti spašena na Sudnji dan, on ne može poštovati
vjeru drugih", tvrdi Harris. A kršćanstvo samo kaže da je sigurno da je
spas osiguran po Isusu Kristu. Hoće li se spasiti, primjerice, budisti Crkva se
kategorički ne izjašnjava. "Katolička doktrina i disciplina mogu biti
ograde; no one su samo ograde jednog igrališta. Kršćanstvo je jedini okvir u
kojem je sačuvana radost poganstva", tvrdi Chesterton.
Uobičajeno je dakle, da
se ljude označuje netolerantnima samo zato jer imaju stroga vjerska uvjerenja i
jer ih brane u sučeljavanju s onima koji imaju suprotna mišljenja. Međutim,
prava i istinska tolerancija ugrađena je u samo tkivo evanđelja Isusa Krista i
nije nikakva tvorevina Prosvjetiteljstva, već je kršćanska inovacija.
Kršćanstvo nudi univerzalnu
poruku za sva plemena i narode. Zadatak koji je pred kršćane postavio Bog nije
uvođenje na silu skupa zakona, ili stil obožavanja, već ponuda svijetu Kristove
poruke. I zato Crkva, kako je napisao papa Ivan Pavao II., ništa ne nameće već
samo predlaže.
Je li moguće osobno
iskreno u nešto vjerovati, a što se onda često shvaća kao "privatno
uvjerenje", a zatim se držati po strani kad su u pitanju javne odluke?
Mnogi koji napadaju Crkvu, a koju, usput govoreći, čine svi vjernici, nemaju
problema kad kažu da čine ono za što misle da je ispravno. No, istodobno
osuđuju one koji svoje odluke ili zahtjeve temelje na religioznim načelima ili
na vjeri.
Ako tzv. "privatna
vjerska uvjerenja" ne smiju utjecati na javne odluke, postoji li uopće
bilo koje uvjerenje koje se može koristiti za argumentiranje i donošenje
određenih odluka? Kako to da se religijska uvjerenja proglašavaju "privatnim
stvarima", a da se uvjerenja temeljena, primjerice, na relativizmu, lažnom
pluralizmu ili radikalnom feminizmu smatraju potrebnima za razvitak društva?
Potrebno je prepoznavati
jedinstvenu i autonomnu ulogu Crkve, države, politike, gospodarstva, civilnog
društva i umjetnosti. Nitko od navedenih nema monopol. No, dok institucionalna
Crkva ne traži taj monopol, Krist ga traži od vjernika. On je vladar nad
Crkvom, državom, politikom, gospodarstvom i kulturom. On otkriva istinu o Bogu.
Drugim riječima: ako su razdvojeni država i Crkva, nisu razdvojeni vjera i
država.
Kršćani, na žalost, vrlo
često izbjegavaju sučeljavanje s protivnicima vjere i povlače se s isprikom da
svakome treba prepustiti opredjeljenje u pogledu onog u što će vjerovati. To je
dakako točno. Svatko ima pravo na svoje uvjerenje. No, to ne znači da se
vjernik treba navikavati na sekularni karakter moderne civilizacije kao nešto
zadano.
Ako kršćani ne smatraju
da je važno da drugi čuju kršćanska stajališta o raznim pitanjima, onda
neizbježno dolazi do propitivanja važnosti tih stajališta i za njih same.
Političar, koji izjavljuje da svoja osobna vjerska uvjerenja ne želi nametati
drugima ne pokazuje samo nerazumijevanje demokratskih procesa već pokazuje da
je hipokrizija ili ravnodušnost njegovo vodeće etičko i moralno načelo.
Oklijevanje vjernika da
brane svoju vjeru, a to znači i Crkvu, stvorilo je mnogo ravnodušnih i
nesređenih kršćana i predstavlja kukavičluk. Gubitak religijskog osjećaja, koji
se odražava u ravnodušnosti ili u neprijateljstvu modernog svijeta prema
kršćanstvu jedna je od najozbiljnijih slabosti naše civilizacije i uvodi
stvarnu opasnost za njenu duhovnu vitalnost i društvenu stabilnost.
Civilizacija u kojoj
nema mjesta za religiju jest osakaćena kultura koja je izgubila svoje duhovne
korijene i osuđena je na besplodnost i propadanje. Katolici su pozvani živjeti u
skladu sa svojim uvjerenjima na javnom području s ljubavlju prema bližnjem i
poštivanjem drugih, ali također čvrsto, s hrabrošću i bez isprike.
I na kraju još jedan
citat iz knjige PRAVOVJERJE: Jer, kad razmišljam o tim raznim antikršćanskim
istinama, jednostavno otkrivam da nijedna od njih nije istinita.
Mr. Krešimir CEROVAC
(MI – katoličko glasilo,
svibanj 2007.)
:) Odlično!Tako je.Pozdrav,Ankica
OdgovoriIzbriši