Chesterton se i u ovom tekstu
pokazuje kao nenadmašan čitatelj duha vremena. Proročki uočava kako suvremena
opasnost ne dolazi od velikih hereza, kave su u prošlosti napadale čovječanstvo,
nego od bezumnih primjedbi koje se neprestano gomilaju. Svako tko bi 5 minuta
razmišljao nad smislom rečenica koje nas svakodnevno bombardiraju zaključio bi
da se radi o totalno idiotskim misaonim konstrukcijama, naoko nevrijednim veće
pažnje, ali svojom brojnošću preplavljuju i zamračuju nebo, poput roja muha.
Pitamo što bi tek rekao da vidi kakvo je stanje danas?
Zasigurno je izraz nepoštovanja prema
čitatelju, a ne pomaže baš niti dostojanstvu pisca, reći da je moje životno
zanimanje hvatanje muha. A kada sam nedavno usporedio određenu vrstu
feministkinja s osama, dobio sam prigovor od jedne koja nedvojbeno smatra da
ima sve najuzvišenije atribute matice. Ipak, ova nesretna
metafora mi se često vraća u misli, i svjestan sam istine koju bih teško mogao
izreći bez te usporedbe. Ono na što ciljam je sljedeće: jedna od glavnih
neprilika našega vremena je roj malih stvari, u obliku malih misli, ili malenih
izreka, koje su vrlo udaljene od bilo kakvog razmišljanja, a prožimlju cijelu atmosferu
na način koji se može usporediti jedino s tim najmanjim od svih insekata,
beznačajnim i gotovo nevidljivim, ali bezbrojnim i gotovo sveprisutnim. Ne
mislim ovdje na pravu misao, čak niti na krivu ili destruktivnu misao. Ne
govorim o stvarnim tijelima moralnog i filozofskog mišljenja, baziranim na
principima koje držim krivima, ili koji daju rezultate koje smatram škodljivim.
Razmišljanja ove vrste, s kojima sam se ponekad bavio na ovim stranicama, u
mnogočemu se razlikuju u svojoj snazi i kapacitetu štete koju mogu učiniti. Ne
slažem se s komunizmom, jednako kao što se ne slažem s kalvinizmom, ali nitko
neće reći da je danas vrijeme kalvinizma, iako priznajem da je na neki način
vrijeme komunizma. Postoji vrlo snažna intelektualna privlačnost boljševizma
zbog neupitnog kolapsa stare trgovačke složenosti. S druge strane, ostale
teorije koje sam svojedobno osporavao su sve manje i manje istaknute u
suvremenoj raspravi. Mnogi znanstvenici su napustili darvinizam. Svi
znanstvenici su napustili materijalizam. Ali materijalizam i darvinizam su
bili temeljiti sustavi poduprijeti od strane mislećih ljudi, s argumentima na
koje se trebalo odgovoriti kao i s pretpostavkama koje je trebalo preispitati.
Ova stvar o kojoj sada govorim nešto je istovremeno atmosfersko i mikroskopsko,
poput oblaka mušica, a ne poput ozbiljnih znanstvenih teorija i filozofija
devetnaestoga stoljeća, koje bi se prije mogle usporediti, već prema osobnome
ukusu, s lavovima, slonovima, tigrovima, zmijama ili škorpionima.
Stvar kojom se sada bavim je
rasprostranjenost neke vrste neformalnog, pa čak i konverzacijskog skepticizma,
koji čini da čak i isprazne riječi besposlenog čovjeka djeluju u korist sumnje i
očaja. Želim reći da će čovjek, bez da uopće razmišlja, izbaciti neku besmislenu
frazu koja je uvijek (čudnom fatalnošću) neka vrsta slabašnog revolta
protiv svih tradicionalnih istina. Može biti bilo što, dijalog u kazalištu, ili
šala na političkoj govornici. Može biti puki ukras na početku priče u časopisu
ili puka riječ izgovorena nakon neugodne šutnje, nešto rečeno tek da se nešto
kaže. Cijeli smisao svega toga je, na neki način, besmislenost. Ova filozofija
se ne izražava kada ljudi raspravljaju o filozofiji, nego kada razgovaraju o
bilo čemu drugome. Baš sam ovoga trenutka započeo s čitanjem jedne uobičajene
suvremene priče, prilično dobro napisane u pogledu same priče, a započela je
rečenicom da nema mnogo razlike između gluposti i hrabrosti, i, zapravo, da je
hrabrost samo oblik gluposti.
To je baš tipičan primjer onoga na
što mislim. To je samo usputna primjedba, to je nešto samo usputno smišljeno da
bude pametna primjedba, a zapravo je vrlo glupava primjedba. No stvar je u
tome da fatalnost ove mode uzrokuje bezbroj ovakvih primjedbi, uvijek na strani
kukavičluka i nikada na strani hrabrosti. Po samom pitanju smisla ove rečenice,
bilo bi, naravno, vrlo jednostavno pokazati njezinu lažnost. Povijest je puna
primjera intelektualaca koji su bili hrabri, čak i visoko suptilnih i
oštroumnih intelektualaca koji su smrt hrabro prihvatili. Povijest sadrži čak i
mnoštvo mislioca koji su se mnogo bavili pitanjem prihvaćanja smrti, koji su o
tom pitanju dugo i s potpunom sabranošću razmišljali, te ju nakon toga u potpunosti prihvatili. Sokrat je očit primjer. Sir Thomas More je još
očitiji primjer. Boecije i mnogi drugi filozofi, sv. Pavao i mnogi drugi
sveci, razne vrste mistika, misionara, osnivača religija, društvenih reformatora su iznova i iznova dokazivali veličinu hrabrosti. Ali sad me trenutno
ne zanima rasprava o ovome pitanju, nego o besmislenosti primjedbe.
Kakva to intelektualna iritacija čini da suvremeni čovjek, čak i u trenutku
bezvoljnosti, izgovara nešto tako cinično čak i kada je to očito pogrešno.
Zašto napadati nešto herojsko, čak i kada je toliko očito istinito? Zašto danas
nalazimo toliko rasprostranjenih i nejasnih trivijalnosti, koje nemaju ništa
zajedničkog osim što su sve reakcija protiv svih ljudskih tradicija. Zašto je
ta jeftina i uistinu bezvrijedna vrsta skepticizma ušla u univerzalnu
cirkulaciju? Drugim riječima, ne mislim sada na zlatni standard najviših
istina, ili na bimetalizam visokog skepticizma, koji raspravlja o tome može li
biti rivaliteta u istini, ili o bilo kojem manje ili više vrijednom
metalu koji može nositi sliku i praznovjerja ovog ili onog moralnog
autoriteta. Zbunjen sam kruženjem mjedenih stvari, bezvrijednijih od
običnog penija, čudim se odakle one dolaze, i kako to da se mogu proizvesti u
tolikim količinama, i imali što krivo u izvoru takvog uma. Pitam se što li
je izopačilo kretanje suvremene misli i govora, i zašto je svaki normalni
ljudski ideal obasut gomilom takvih bezvrijednih kamenčića, i napadnut
svugdje, ne sa slobodnom mišlju, nego s otvorenom nepromišljenošću.
Čini se da ne postoji normalan motiv
zbog kojeg bi ljudsko biće osjećalo neprijateljstvo prema vrlini hrabrosti.
Može se odbaciti ovaj ili onaj izgovor ili razlog za iskazivanje hrabrosti, ali
zasigurno se ne može odbaciti samu hrabrost. Da je pisac rekao da je hrabrost
hrabrog čovjeka često zloupotrebljena glupošću glupog čovjeka, to bi bilo nešto
sasvim logično, i zapravo često istinito. Kada pak kaže da hrabar čovjek mora
biti glup čovjek, tada bezobzirno govori nešto što se odmah može pokazati
netočnim i odbaciti kao drsko i idiotsko. Zašto bi netko rekao takvo što, osim
da olakša svoje osjećaje, a onda se nameće pitanje koji su to osjećaji? Ono što
znamo je da to nisu nikada bili čovjekovi normalni osjećaji. Ipak, čini se da su
to sada gotovo nehotični osjećaji velikog broja ljudi. To je problem koji smatram
da nam danas dosađuje na svim stranama, i to je ono na što sam mislio kada sam
usporedio glupu lakomislenost sa zujanjem mušica ili muha. Sve je povezano s
istim paradoksom, s onime što bi se moglo nazvati sveprisutnom beznačajnošću.
Muha je mala stvar, ali muhe mogu biti velika stvar. Čuo sam da u nekim
tropskim zemljama mogu formirati veliki oblak na udaljenom horizontu ili
ogromne grmljavinske oluje koje preplavljuju čitavo nebo. Pošast skakavaca koja pogađa
mnoge zemlje je nešto mnogo destruktivnije nego prolazak čopora vukova ili
rušenje koje uzrokuje stampedo divljih bikova ili divljih slonova. Tako ono što
na prvi pogled izgleda beznačajnom pojedinačnom iritacijom, uzrokovanom od
ovih beznačajnih pojedinačnih izopačenosti, može, u svom zbirnom efektu,
učiniti više štete čitavoj kulturi negoli velike hereze koje su očvrsnule u
određenu intelektualnu čvrstoću. Duh anarhije ne uzrokuju samo čudovišta.
Čak su i mudraci i vizionari s istoka vidjeli duhovnu važnost u činjenici da
gotovo nevidljivi insekti mogu biti pošast ili nositi zarazu. Nije čudno da
drevno Belzebulovo ime znači Kralj Muha.
Izvrstan članak! ...i vrlo istinit.
OdgovoriIzbrišiA tek danasnje vrijeme....
OdgovoriIzbrišiU sridu!