Poteškoća objašnjavanja zašto
sam katolik jest u tome što postoji deset tisuća razloga, a svi su sažeti u
jednom: zato što je katoličanstvo istina. Mogao bih ispuniti čitav esej
odvojenim rečenicama od kojih bi svaka počela riječima: "Katoličanstvo je
jedina stvar koja..."
Na primjer, 1) Katoličanstvo
je jedina stvar koja uistinu sprječava da grijeh postane tajnom 2)
Katoličanstvo je jedina stvar u kojoj onaj koji je nadmoćan ne može biti
nadmoćan u smislu uobraženosti 3) Katoličanstvo je jedina stvar koja oslobađa
čovjeka od ponižavajućeg ropstva postajanja djetetom svoga vremena 4)
Katoličanstvo je jedina stvar koja govori kao da je istinito, kao da je glasnik
koji odbija mijenjati istinsku poruku 5) Katoličanstvo je jedini tip kršćanstva
koji uistinu sadrži sve vrste ljudi, pa čak i one ugledne 6) Katoličanstvo je
jedini veliki pokušaj mijenjanja svijeta iznutra, radeći kroz čovjekovu volju,
a ne zakone, itd.
.......
Devet od deset stvari koje
nazivamo novim idejama su jednostavno stare pogreške. Jedna od glavnih uloga
Katoličke Crkve je sprječavanje ljudi da ponovno upadnu u te stare pogreške, u
sprječavanju da ih uvijek iznova u nedogled ponavljaju kao što to ljudi uvijek
čine ako se prepuste sami sebi. Istina o katoličkom stavu prema herezi, ili
kako bi neki rekli, prema slobodi, najbolje se može izraziti uspoređujući ga s
mapom. Katolička Crkva nosi neku vrstu misaone mape koja izgleda poput mape
labirinta, ali je zapravo vodič do
izlaza iz labirinta. Sastavljena je od znanja koja se, čak ako bi ih se
smatralo ljudskim znanjima, ni s čim drugim ne mogu usporediti.
Ne postoji niti jedan drugi
primjer kontinuirane inteligentne institucije koja razmišlja o samom razmišljanju
već dvije tisuće godina. Njezino iskustvo pokriva gotovo sva iskustva, a
posebice gotovo sve pogreške. Rezultat toga je mapa u kojoj su sve slijepe
ulice i loše ceste jasno označene, kao i svi putevi koji su se pokazali
bezvrijednima pomoću najboljeg od svih dokaza: dokazom onih koji su tim
putevima pošli.
Na ovoj misaonoj mapi
pogreške su označene kao izuzeci. Njezin veći dio sastoji se od igrališta i
veselih lovišta u kojima um ima slobode koliko poželi, a da ne spominjem toliki
broj intelektualnih bojnih polja u kojima je borba neograničeno otvorena i
neodlučena. Ali Crkva nedvojbeno preuzima odgovornost označavanja određenih
puteva kao onih koji nikamo ne vode ili koji vode u propast, u prazan zid ili
strmu provaliju. Na ovaj način sprječava ljude od gubljenja vremena ili
traćenja života na putevima koji su se pokazali uzaludnima ili kobnima mnogo
puta u prošlosti, ali koji bi mogli ponovno zarobiti mnoge putnike u
budućnosti. Crkva preuzima odgovornost za upozoravanje svoga puka na ove puteve.
Ona dogmatski brani čovječanstvo od njegovih najgorih neprijatelja, tih starih
i strašnih proždirućih čudovišta starih pogrešaka. Sve te stare teme na neki
način uspiju izgledati prilično svježe, posebno svježoj generaciji. Njihova prva
izjava uvijek zvuči bezazleno i uvjerljivo. Navest ću samo dva primjera. Zvuči
bezazleno reći, kao što većina suvremenih ljudi govori: "Čini su loši samo
onda ako su loši po društvo." Slijedite to
geslo i prije ili poslije ćete imati nečovječnost košnice ili poganskog grada,
uspostavljanje ropstva kao najjeftinijeg i najsigurnijeg sredstva proizvodnje,
mučenje robova kao svjedočanstvo da pojedinac nije ništa u usporedbi s državom,
proglašenje da nedužan čovjek mora umrijeti za narod, kao što su to učinili
Kristovi ubojice. Onda ćete, možda, otiči natrag katoličkim definicijama i
saznati da Crkva, dok govori da je naša dužnost raditi za društvo, također
ističe i druge stvari koje sprječavaju nepravdu prema pojedincu. Ili također
nam zvuči pobožno kada čujemo: "Naš moralni konflikt bi trebao završiti
pobjedom duhovnog nad materijalnim." Slijedite to geslo i mogli biste
završiti u ludilu manihejaca govoreći da je samoubojstvo dobro jer je žrtva, da
je seksualna perverzija dobra jer ne proizvodi život, da je đavao stvorio sunce
i mjesec jer su oni materijalni. Tada biste mogli početi shvaćati zašto
katoličanstvo inzistira da postoje i zli duhovi baš kao i dobri, i da
materijalne stvari također mogu biti posvećene, kao u Utjelovljenju ili za
vrijeme mise, u sakramentu braka ili uskrsnuću tijela.
Ne postoji niti jedan drugi
zajednički um na svijetu koji stražari kako bi spriječio ljudske umove da otiđu
na krivi put. Doktor stiže prekasno, jer on stiže samo kako bi zaključao
luđaka, a ne kako bi savjetovao zdravom čovjeku kako da ne postane luđak. Sve
ostale sekte i škole također su neadekvatne za ovu svrhu. To nije stoga što
niti jedna od njih ne može sadržavati istinu, nego baš zbog toga što svaka od
njih sadrži istinu, i zadovoljne su stoga što drže određenu istinu. No nijedna
od njih se ne pretvara da sadrži Istinu. Nijedna od njih se ne pretvara da
gleda u svim smjerovima odjednom. Crkva nije samo naoružana protiv hereza
prošlosti i budućnosti, nego jednako i protiv onih iz budućnosti koje bi mogle
biti u potpunosti suprotne od onih današnjih. Katoličanstvo nije ritualizam.
Možda će se u budućnosti boriti protiv određenih praznovjerja i idolotarskog
preuveličavanja rituala. Katoličanstvo nije asketizam. Mnogo je puta u
prošlosti sprječavalo fanatično i okrutno pretjerivanje u asketizmu.
Katoličanstvo nije puki misticizam. Čak i danas brani ljudski razum od pukog
misticizma pragmatista [pragmatizam - filozofski pravac koji zanemaruje
teoretska razmatranja i bazira se isključivo na onome do čega dolazimo samim
iskustvom nap.prev.].
Kada je svijet u sedamnaestom stoljeću postao
puritanski, Crkva je optuživana da pretjeruje s milosrđem do razine
sofisterije, pokušavajući sve prikazati laganim pomoću mlitavosti sakramenta
ispovijedi. Sad kada svijet ne postaje puritanski nego poganski, Crkva je ta
koje svugdje prosvjeduje protiv poganske mlitavosti u odijevanju i manirama.
Čini ono što su puritanci htjeli učiniti, ali u vrijeme kada je uistinu
potrebno. Po svemu sudeći, sve što je dobro u protestantizmu preživjet će samo
u katoličanstvu, i u tom će smislu svi katolici biti puritanci u vrijeme kada
su svi puritanci pogani.
Genijalno.Čovjek je dragulj, koji ne prestaje sjati.
OdgovoriIzbrišiNenadmašivo! :)
OdgovoriIzbrišiOdakle je ovo?
:) Ovo je iz knjige "Twelve Modern Apostles and Their Creeds", ali ne znam može li se cijela knjiga pronaći na netu. Ovaj esej se može naći na American Chesterton Society stranici:
Izbrišihttp://www.chesterton.org/discover-chesterton/selected-works/the-theologian/why-i-am-a-catholic/
Cijeli esej je nešto duži, ja sam ga malo sažeo :)
Briljantno. Prenesoh na svoj blog, teško bi bilo uopće bolje izraziti onu bit Katoličke Crkve, koja se naizvan često ne primijeti. Srdačan pozdrav.
OdgovoriIzbrišiodlicno :-)
OdgovoriIzbriši