Gospodin Blatchford je
sažeo sve što je bitno u čitavom njegovom stavu u tri rečenice. One su savršeno
iskrene i jasne. Nisu ništa manje
iskrene i jasne zbog činjenice da su prve dvije lažne, a treća zabluda. On kaže: "Kršćanin negira
muslimanska čuda. Musliman negira kršćanska čuda. Racionalist negira sva
čudesa podjednako."
S povijesnom pogreškom u
prve dvije primjedbe ću se ubrzo pozabaviti. Ograničit ću se na trenutak na
hrabrom priznanju gospodina Blatchforda da racionalist negira sva čuda
jednako. On ih ne propituje. On se ne pretvara da je agnostičan u vezi pitanja
čuda. On ne zadržava svoj sud sve dok se ne dokaže točnim. On ih negira.
Suočen s ovom zapanjujućom
dogmom upitao sam gospodina Blatchforda zašto smatra da se čuda ne događaju.
On mi je odgovorio da je svemir reguliran zakonima. Ovaj odgovor je očito bez
ikakvog smisla, jer ne možemo smatrati nešto nemogućim zato što je svijet
reguliran zakonima, sve dok ne znamo
kojim zakonima. Zna li gospodin Blatchford sve o zakonima svemira? A ako ne zna
sve o zakonima, kako uopće može išta znati o iznimkama?
Očito je da sama
činjenica da se neka stvar događa rijetko, pod čudnim okolnostima i bez
objašnjenja u našem znanju, nije dokaz da je to protiv zakona prirode. Taj
argument prije samo tri godine odnosio bi se i na sijamske blizance, ili na
novi komet, ili na atom radija.
Filozofski argument
protiv čuda je još lakše oboriti, jer jednostavno filozofski argument protiv
čuda ne postoji. Racionalno govoreći postoji takva stvar kao što su prirodni
zakoni. Ono što svi znamo je jednostavno
ovo: Postoji ponavljanje u prirodi. Ono što svi znamo jest da bundeve proizvode
bundeve. Ono što nitko ne zna jest zašto bundeve ne bi proizvodile slonove ili
žirafe.
Postoji jedno jedino
filozofsko pitanje u vezi čuda. Čini se da to pitanje mnogim sposobnim
suvremenim racionalistima ne može ući u glave. Najsiromašniji dječak u
srednjovjekovnom Oxfordu bi razumio to pitanje. (Dok se zadnja
rečenica čini čudnom u našem "prosvijetljenom" svijetu, možda će
trebati objasniti da se pod "okrutnim kraljevanjem srednjovjekovnog
praznovjerja" siromašne dječake na Oxfordu obrazovalo do najveće mjere.
Bogu hvala da danas živimo u boljim danima.) Pitanje je jednostavno ovo: Znate
li zašto bundeva uvijek nastavlja biti bundevom? Ako ne znate ne možete reći
niti zašto se ne bi mogla pretvoriti u kočiju, i to je sve.
Sve ostale znanstvene
izraze koje imate običaj koristiti dok razgovarate za doručkom su riječi bačene
u vjetar. Kažete: "Zakon prirode nalaže da bi bundeve trebale ostati
bundevama." To samo znači da bundeve obično ostaju bundeve, što je očito,
ali ne kaže zašto je to tako. Kažete "Iskustvo je protiv toga." To
samo znači "Poznajem vrlo intimno mnogo bundeva i nijedna od njih se nije
pretvorila u kočiju"
Ovoj školi pripada i
jedan veliki irski racionalist koji je, nakon što ga je svjedok optužio da je
vidio kako počinja ubojstvo, odgovorio da bi mogao dovesti na stotine svjedoka
koji nisu vidjeli da on počinja to ubojstvo.
Kažete: "Suvremeni
svijet je protiv toga" To samo znači da londonska, ili birminghamska, ili
Čikaška rulja, u bundevastom stanju uma, ne može činiti čuda svojom vjerom.
Kažete: "Znanost je
protiv toga." To znači da je sve dok su bundeve bundeve, njihovo ponašanje
bundevasto, i ne pruža nikakvu sličnost s ponašanjem kočije. To je sasvim
očito.
Ono što kršćanstvo kaže
je jednostavno ovo: Ponavljanje u prirodi ima svoje porijeklo ne u stvari
vođenoj zakonom, nego vođenoj voljom. Kršćanstvo smatra da svijet, i njegovo
ponavljanje, dolazi od volje tj. od ljubavi, baš kao što djeca dolaze od oca,
te stoga i neke druge stvari mogu iz njegove volje proizaći. Ukratko,
kršćanstvo vjeruje da je Bog, koji može činiti tako čudesne stvari kao održavati
bundeve da i dalje budu bundeve, svemoćan. Ako ne smatrate čudnim to što je
bundeva uvijek bundeva, promislite ponovno. Niste još niti počeli s
filozofijom, niste još niti vidjeli bundevu.
Povijesni argument
protiv čuda je vrlo jednostavan. Sastoji se od toga da se čuda proglašavaju
nemogućima, zatim se ustvrđuje da bi samo budala mogla vjerovati u ono što je
nemoguće, a onda se proglašava da ne postoji niti jedan razborit argument u
korist čuda. Cijeli trik je učinjen oslanjajući se naizmjenično na filozofski i
povijesni prigovor. Ako mi kažemo da su čuda teoretski moguća, oni odgovaraju:
"Da, ali ne postoji nikakav dokaz za njih." Kada mi nakon toga
prikupimo sve zapise ljudske vrste i kažemo: "Evo vam dokaza" oni
odgovaraju: "Ali ovi ljudi su bili praznovjerni, vjerovali su u nemoguće
stvari."
Pravo je pitanje je li
naša malena oksfordska civilizacija uvjerena da je u pravu, a cijeli ostali
svijet uvjeren da je u krivu. Gospodin Blatchford misli da je materijalizam
zapadnjaka devetnaestog stoljeća jedno od najplemenitijih otkrića. Ja smatram
da je on sumoran poput njihovih kaputa, prljav poput njihovih ulica, ružan
poput njihovih hlača, i glup poput njihovog industrijskog sustava.
.......
Gospodin Blatchford je
prilično u krivu i kada pretpostavlja da kršćani i muslimani međusobno negiraju
jedni drugima njihova čuda. Nijedna religija koja sebe smatra ispravnom ne bavi
se čudima druge religije. Religije negiraju doktrine drugih religija, njihov
moral, ali nikada ne smatraju vrijednim bavljenja negirati njihove znakove i
čuda.
A zašto je to tako? Zato
što su te stvari ljudi uvijek smatrali mogućima. Zato što bilo koji lutajući
ciganin može posjedovati psihičke moći. Zato što je opće postojanje duhovnog
svijeta i čudnih mentalnih snaga dio zdravog razuma čitavog čovječanstva.
Farizeji nisu osporavali Kristova čuda, oni su rekli da ih je činio
vradžbinama. Kršćani ne osporavaju muslimanska čuda. Oni kažu da su učinjena
vradžbinama. Rimljani nisu negirali mogućnost da je krist bog. Bili su previše
prosvijetljeni za takvo što.
Sve dok je Crkva
(uglavnom tijekom korumpiranog i skeptičnog osamnaestog stoljeća) isticala čuda
kao razlog za vjeru, njezina je pogreška bila očita. Ono što je bitno u vezi
religije nije pitanje može li činiti čuda poput dronjavog indijskog
mađioničara, nego ima li istinitu filozofiju svemira ili nema. Rimljani su bili
spremni priznati da je Krist bio bog. Ono što su negirali bilo je da je Krist
bio Bog - najviša istina kozmosa. I to je jedina stvar vrijedna rasprave u vezi
kršćanstva.
Jeste li znali da se snima/emitira Father Brown dramska serija (http://www.imdb.com/title/tt2215842/)
OdgovoriIzbrišihttp://www.youtube.com/watch?v=HsHDcn93tsk
Hvala lijepo na informaciji. Bacit ću oko. Znao sam da su se prije snimale epizode o Ocu Brownu, ali nisam znao da ih još i danas snimaju. Nadam se da su priče vjerodostojno prenesene. Preporučam u svakom slučaju knjigu "Nevinost Oca Browna" koja je prevedema na hrvatski!
IzbrišiJa sam pogledao prve cetiri epizode (mislim da ih sada vec ima dvanaestak), prve dvije jos nekako, ali treca i cetvrta katastrofa i nakon toga sam odustao. Otac Brown nema u tom serijalu ni k od katolicizma ako zanemarimo reverendu. Cak je smijesno kad tako obucen pocne sipati tipicne modernisticke fraze ili suti dok drugi razlazu hereze.
IzbrišiPogledao sam prvu i desetu epizodu. U prvoj mi je otac Brown djelovao dosta solidno (naravno kriterije sam prilagodio očekivanjima od BBCjeve serije). Primjerice ona scena kad odbija kuckati kišobranom kad ga detektiv traži da oda ispovjednu tajnu mi je bila dobra. Naravno da je ona "ljubavna intriga" bila neumjesna, ali nije bilo Brownovih gafova. Šteta što naredne epizode nisu bile dosljedne. Za upoznati pravog Browna će ipak trebati knjiga :)
IzbrišiNe bih se bas slozio s Chestertonom u ovoj temi. Postoje neka "naravna" cuda, npr. ona koja su i egipatski madjionicari mogli replicirati na faraonovom dvoru, postoje i ona koja su u samom temelju nase vjere i ona na njima stoji ili pada, npr. Marijino trajno djevicanstvo ili najvece od sviju - Isusovo uskrsnuce.
OdgovoriIzbrišiToma, nisam to istaknuo, ali uzmite u obzir da je esej nastao 1904. godine, dakle gotovo 20 godina prije nego je Chesterton postao katolik. Ono u što sam siguran čitajući njegova djela je da je od početka svog pisanja bio katolik srcem. Također, publiku s kojom je Chesterton ulazio u raspravu teško da je mogao pridobiti raspravom o katoličkim dogmama. Osim što ih tada vjerojatno niti sam nije poznavao, teško da bi naišlo na plodno tlo. Ovim zaključkom na kraju zasigurno nije htio omalovažiti pitanje dogme (i prije obraćenja ih je iznimno poštivao, preveo sam jedan isječak o tome). Moj dojam je kao da je htio reći: "Pustimo raspravu moja čudesa su bolja od vaših, idemo na polje istinite filozofije, tu nitko ne može odoljeti kršćanstvu"
Izbriši