Jedna od velikih poteškoća filozofske diskusije o
manirama je činjenica da se prisutnost loših manira i odsustvo bilo kakvih
manira tretira kao ista stvar. Ravnodušno kažemo za čovjeka čije je društveno
ponašanje odbojno da nema manira ili da ima loše manire. Potpunu različitost
između ove dvije stvari možemo testirati činjenicom da nigdje drugo ove dvije
fraze ne tretiramo kao sinonime. Te dvije stvari su različite kao na primjer
kada kažemo da čovjek nema vina ili kažemo da ima loše vino. Između te dvije
stvari postoji ogromna razlika kao i između prilično trivijalne biografske
izjave: "On nema sinova." i vrlo uznemirujuće: "On ima loše
sinove." Ako nam, baš kada počinjemo doručak s prijateljem, pristupi
zajednički poznanik s primjedbom "Nećete jesti jaja", to bi nam
zvučalo tek kao zanimljiv detalj. Ako bi nam pak prišapnuo: "Jest ćete loša
jaja." odjednom bi se pojavio element tragedije. Razlika između "ne
imati manire" i "imati loše manire" je nedvosmislena i važna kao
razlika između "ne jesti jaja" i "jesti loša jaja".
Izostanak manira je nesvjesna i kaotična stvar,
proizvod neodređenosti, monomanije, odsustva uma, ignorancije svijeta. Ali
prisustvo loših manira je savršeno značajna, namjerna i umjetna stvar, rezultat
ponosa i hvalisavosti, licemjerja i tvrdoće srca. Veliki se dio ljudskog
društva može tako jednostavno podijeliti
u dvije određene grupe. Prava priroda loših manira vrijedna je nešto dubljeg
ispitivanja i definiranja, jer manire koje vidimo u centrima društvenog života,
poput engleskog parlamenta, su uistinu loše, ne u smislu da su nedostatne ili
ignorantske, nego u smislu da krše ono što je cijeli smisao i značenje manira.
Ljubaznost je mistična stvar, možemo ju definirati
kao spontano štovanje. Pristojnost je, zapravo, čak i punija strahopoštovanja od same religije, jer tretira gazdaričin salon kao što
religiozan čovjek tretira hram. Za pristojnog su čovjeka sve kuće svete. Kada
god, ili gdje god, uđe u neku od njih, natkriveno mjesto ga potiče da otkrije
svoju glavu. Pristojnost je stoga nešto vrlo mistično i elementarno, seže sve
do temelja svijeta. Budući da nijedan čovjek ne može izraziti kako je
iznenađujuć, zastrašujuć i prekrasan svaki objekt u kojeg gledamo, tek kada
postanemo uistinu izvorni svi ćemo postati pretjerano ljubazni. Skidat ćemo
šešire pred vrapcima i ispričavati se što gazimo po tratinčicama. Pristojnost
ove vrste je jednostavno sposobnost zamišljanja. To je neizbježan rezultat
uočavanja da su stvari uistinu tamo. Ovdje, kao i u tolikim drugim slučajevima,
vidimo osobitu neosjetljivost svih onih dijelova društva koji sebe nazivaju
"nekonvencionalnima". Oni umišljaju da je nekonvencionalnost
obilježje umjetnosti ili imaginacije. No nekonvencionalnost je, naravno,
obilježje iznimne prozaičnosti i ograničenosti. Jer velike su konvencije, kao
što i sama riječ gramatički implicira, jednostavno veliki dogovori, a dogovor
je bitno obilježje svake umjetnosti, svih ceremonija i, štoviše, svega osim
pukih slobodnih tučnjava. Ako je čovjek u slavljeničkom duhu, onda je
konvencionalan.
Stoga, sve dok umjetničke klase vjeruju u lijeno i
boemsko ponašanje, bore se protiv same prirode umjetnosti, i također protiv
same prirode jasnog shvaćanja stvari. Ako
jednom shvatimo stvari jasno i uvidimo koliko su vrijedne, trebali bismo
postati otmjenije ljubazni nego bilo koji staromodni kicoš. Ono što nije
valjalo s kicošima stare škole nije bila činjenica da je njihova pristojnost
bila ekstravagantna, nego to što nisu zbiljski vjerovali u nju. Bili su u
krivu, ne zato što su se često klanjali daminoj ruci, nego zato što ju nisu
poštivali niti u djelovanju niti u razgovoru. Klanjanje je bilo sasvim ispravno,
jer ako barem na trenutak vidimo stvari kao što one zapravo jesu trebali bismo
se zadržati u naklonu nekoliko minuta nad rukom dječaka koji raznosi novine ili
čistača ulice, izazivajući vjerojatno senzaciju u susjedstvu.
Ako pristojnost počnemo smatrati kao čin
iskazivanja poštovanja, izraz poštovanja prema našoj okolini, nije posebno
bitno kojom ćemo se fizičkom pantomimom izraziti. Možemo ju izraziti, kao u
slučaju kršćanske i židovske religije, skidajući šešir s glave, ili stavljajući
ga na nju. U mnogim istočnim zemljama izražava se skidajući čizme, a u nekim
velikim republikama antipoda moglo bi se, koliko ja znam, izražavati skidanjem
ogrlice ili prsluka. Određena plemena trljaju noseve kada se susretnu, i uopće
ne sumnjam da ih trljaju s poštovanjem. Forma nije bitna, sve dok je duh koji
se želi prenijeti duh kavalirstva i poetične poniznosti. Ali velika središnja i
osobita stvar u vezi društvenih manira u ovom desetljeću jest u tome da se
njima ne namjerava izraziti ideja ljubaznosti, ideja da smo, tako reći, zadivljeni
svojim okruženjem, nego naprotiv, naročito i savršeno želi izraziti ideju da
nas nije briga ni koliko je crno pod noktom za bilo što kilometrima oko nas.
Staromodni su nakloni možda bili smiješni i licemjerni, kada uzmemo u obzir
materijalističke i nemoralne prakse koje su bile vezane uz njih, ali je barem
sama forma, čin naklona, izražavala poštovanje i podlaganje. Moderni maniri bogatijih
klasa, međutim, su zapravo uokvireni, poput pažljivog umjetničkog rada, kako bi
izrazili nezainteresiranost za sve i svakoga.
Suvremeni džentlmen nije čovjek koji zna kako biti
pristojan. On je čovjek koji zna kako biti drzak na u potpunosti gospodski
način. Njegova je jedina skrupula u tome da ne bude nepristojan na jednak način
na koji je kondukter u autobusu nepristojan. Nepristojan, da tako kažemo, na
zabavan način. Cilj suvremene urbanosti
nije njegovati licemjernu pokornost starih mužjaka, nego njegovati način
naklona dami koji je mnogo veća osobna uvreda nego da ju udari u lice. To,
ukratko, uopće nije ljubaznost, nije čudan klaunovski pokušaj ukazivanja na to
da nam je stalo do našeg okruženja. To je savršeno uglađen, namjeran i uspješan
pokušaj davanja do znanja da nas nije briga ni za što na zemlji ili Nebu.
Neobrazovani ljudi, tako reći, nemaju manira, obrazovani ljudi imaju loše
manire.
Nema komentara:
Objavi komentar