Oni koji odbijaju
shvatiti da katolička djeca moraju imati u potpunosti katoličke škole još žive
u onim, koristeći njihov izraz, lošim starim vremenima kada nitko nije želio
obrazovanje nego samo instrukciju. Oni su ostaci mrtvog doba kada se smatralo
da je dovoljno učenicima utuviti u glavu dvije ili tri odvojene lekcije koje su
trebale biti sasvim mehaničke.
Oni su vrlo neobrazovani
bogataši koji glasno zahtijevaju obrazovanje, a ono što najviše obilježava njihovo
neznanje i glupost je to što smatraju da su slova i oblici mrtve stvari,
prilično odvojene jedne od drugih i od općenitog pogleda na život. Oni smatraju
da je dječak koji uči čitati nešto sasvim odvojeno od, na primjer, onoga što se
smatra načitanim čovjekom. Smatraju da se dječaka koji računa može pretvoriti u
stroj za računanje.
Kada im netko kaže:
"Ove se stvari moraju učiti u duhovnom ozračju", smatraju to
glupošću. Imaju maglovitu ideju da to znači da dijete može učiti zbrajati samo
ako je okruženo mirisom tamjana. Kada im "kontroverzni" katolik kaže:
"Čak se i abeceda može učiti na katolički način", misle da je
netrpeljivac koji bunca, misle da on želi reći da nitko ne smije čitati ništa
drugo osim latinskog misala.
Ali on je mislio točno
ono što je rekao, a ono što je rekao je u potpunosti zdrava psihologija.
Postoji katolički način učenja abecede. Taj način vas sprječava da, na
primjer, smatrate da je naučiti abecedu jedino što je bitno na ovome svijetu
ili da prezirete ljude koji su bolji od vas ako ne znaju abecedu.
Stara škola instrukcija
koja nije marila za psihologiju je govorila: "Kakvog smisla ima u miješanju
aritmetike i religije?" Ali aritmetika je uistinu povezana s religijom, u
najmanju je ruku povezana s filozofijom. Uistinu, postoji velika razlika ako
instruktor implicira da je istina stvarna, ili relativna, ili promjenjiva, ili
iluzija. Čovjek koji bi rekao "Dva plus dva može biti pet u fiksnim
zvijezdama" podučava aritmetiku na neracionalan način, i stoga na način
protivan katoličanstvu. Katolik je puno uvjereniji u fiksne istine nego u
fiksne zvijezde.
Ali ovdje ne raspravljam
o tome koja je filozofija bolja, samo ističem da svako obrazovanje podučava
određenu filozofiju, ako ne dogmom onda barem sugestijom, impliciranjem,
atmosferom. Svaki dio obrazovanja je povezan sa svakim drugim dijelom. Ako svi
ti dijelovi skupa ne tvore neki opći pogled na život, onda to uopće nije
obrazovanje.
Nema komentara:
Objavi komentar