subota, 29. prosinca 2012.

Zašto trebamo katoličke škole



Oni koji odbijaju shvatiti da katolička djeca moraju imati u potpunosti katoličke škole još žive u onim, koristeći njihov izraz, lošim starim vremenima kada nitko nije želio obrazovanje nego samo instrukciju. Oni su ostaci mrtvog doba kada se smatralo da je dovoljno učenicima utuviti u glavu dvije ili tri odvojene lekcije koje su trebale biti sasvim mehaničke.

Oni su vrlo neobrazovani bogataši koji glasno zahtijevaju obrazovanje, a ono što najviše obilježava njihovo neznanje i glupost je to što smatraju da su slova i oblici mrtve stvari, prilično odvojene jedne od drugih i od općenitog pogleda na život. Oni smatraju da je dječak koji uči čitati nešto sasvim odvojeno od, na primjer, onoga što se smatra načitanim čovjekom. Smatraju da se dječaka koji računa može pretvoriti u stroj za računanje.

Kada im netko kaže: "Ove se stvari moraju učiti u duhovnom ozračju", smatraju to glupošću. Imaju maglovitu ideju da to znači da dijete može učiti zbrajati samo ako je okruženo mirisom tamjana. Kada im "kontroverzni" katolik kaže: "Čak se i abeceda može učiti na katolički način", misle da je netrpeljivac koji bunca, misle da on želi reći da nitko ne smije čitati ništa drugo osim latinskog misala.

Ali on je mislio točno ono što je rekao, a ono što je rekao je u potpunosti zdrava psihologija. Postoji katolički način učenja abecede. Taj način vas sprječava da, na primjer, smatrate da je naučiti abecedu jedino što je bitno na ovome svijetu ili da prezirete ljude koji su bolji od vas ako ne znaju abecedu.

Stara škola instrukcija koja nije marila za psihologiju je govorila: "Kakvog smisla ima u miješanju aritmetike i religije?" Ali aritmetika je uistinu povezana s religijom, u najmanju je ruku povezana s filozofijom. Uistinu, postoji velika razlika ako instruktor implicira da je istina stvarna, ili relativna, ili promjenjiva, ili iluzija. Čovjek koji bi rekao "Dva plus dva može biti pet u fiksnim zvijezdama" podučava aritmetiku na neracionalan način, i stoga na način protivan katoličanstvu. Katolik je puno uvjereniji u fiksne istine nego u fiksne zvijezde.

Ali ovdje ne raspravljam o tome koja je filozofija bolja, samo ističem da svako obrazovanje podučava određenu filozofiju, ako ne dogmom onda barem sugestijom, impliciranjem, atmosferom. Svaki dio obrazovanja je povezan sa svakim drugim dijelom. Ako svi ti dijelovi skupa ne tvore neki opći pogled na život, onda to uopće nije obrazovanje.

Nema komentara:

Objavi komentar