Koliko ste
često u uobičajenim svakodnevnim razgovorima čuli kako osoba, posebno
osoba koja nema nikakvih drugih argumenata, pokušava dokazati ispravnost svog
stava riječima poput: "Živimo u 21. stoljeću." Chestertona takvi
argumenti nikada nisu impresionirali, a u ovom eseju objašnjava i zašto je to
tako. Na jednom drugom mjestu je izrazio svoj stav prema napretku riječima: „Moj
stav prema napretku prešao je s antagonizma na dosadu. Davno sam se prestao
raspravljati s ljudima koji preferiraju četvrtak umjesto srijede samo zato što je četvrtak.“ Naravno, postoji i druga krajnost, podjednako bizarna, a ta je da
se odbacuje sve što je suvremeno samo zato što je suvremeno. Obje ove krajnosti
padaju u istu zabludu: koriste vrijeme kao argument. Iako zasigurno postoje
blagodati koje je napredak sa sobom donio, potrebno je uvijek naglašavati kako
pojmovi poput: istine, dobra, zla, čovjekove naravi itd. nisu nešto oko čega se
odlučuje upirući prstom u kalendar, budući da je vrijeme, za razliku od ovih fiksnih
istina, najpromjenjivija stvar na svijetu.
U ovom tekstu neće biti mjesta za detaljno istraživanje zašto su ti bistri mladići, koji su tako superiorni u odnosu prema vječnosti, tako podložni i pokorni u odnosu prema vremenu. Zašto s tako divljim i poganskim gestama naviještaju da mogu skinuti križ, a s druge nas strane uvjeravaju, s tako zabrinutim i nervoznim pokretima, da mi ne možemo vratiti sat unatrag. Čini se da pretpostavljaju da je štovanje sata neka nova vrsta religioznosti, a bez da pritom uopće primijete da je riječ uglavnom o djedovom satu. Jer gospodin Vrijeme je, što god drugo bio, do sada postao već prilično star gospodin, njegov pješčani sat je vrlo star model sata, a njegov srp rustikalan i arhaičan instrument prilično bezvrijedan za izložbu poljoprivredne mehanizacije. Drugim riječima, sav taj govor o stvarima koje su "prikladne vremenu" mora da je izgovoren već stotinu puta prije nas, a svakom onom koji u meditativnom raspoloženju sluša djedov sat će biti teško reći postoji li neka razlika između dva otkucaja; možda čak i posumnja da ne postoji prevelika razlika između jednog vremena i drugog. ... Zabluda koja zarobljuje mladog filozofa je ova: ne može odoljeti iskušenju da temelji svoj argument na pukom trenutku vremena u kojem se rasprava odvija.
Upravo sam pročitao vrlo
živahnu kratku priču o staroj uglednoj dami sa sela i mladom piscu kojeg je ona
držala za skorojevića i revolucionara. Ne branim staru damu, u potpunosti
odbijam biti strašni ispijeni obiteljski odvjetnik koji je privučen njezinim
aristokratskim porijeklom. Smatram da je zasigurno bila poprilično neugodna
stara dama, i smatram, jednako snažno kao najsnažniji mladi pisac ili
revolucionar, da se glupavo uzdizala na temelju drevnog porijekla. Ali ono što
mladi pisac nije mogao vidjeti, i ono što pisac koji je pisao o tom piscu također
nije vidio, jest da se i on sam uzdizao, podjednako glupavo, na pukoj
slučajnosti svog rođenja. Ona se ponosila samo zato što je rođena u određenom
mjestu, a on se ponosio zato što se rodio u određenom vremenu. Ono što je
govorio, a čini se da je to bilo sve što je imao za reći, ponovno i ponovno
mašući rukama bilo je: "Vaši dani su prošli, zar ne vidite da su vaši dani
prošli? Današnjica je naša, sutrašnjica je naša", i tako dalje, opetovano
i neumorno poput otkucaja sata. Ali ovo niti najmanje ne utječe na trenutno
pitanje jesu li njegovi dani bolji ili lošiji od njenih dana. Ako
postavim tezu da je vrijeme u ponedjeljak bilo bolje od onoga u utorak, ne
možete mi odgovoriti tako što ćete mi ukazati na to da je vrijeme u koje to
izjavljujem utorak navečer, ili možda srijeda ujutro.
Uzaludno većina sangviničnih meteorologa odmahuje
rukama uz jecaje: "Ponedjeljak je prošao, ponedjeljci se više nikada neće
vratiti, utorak i srijeda su naši, ne možete vratiti sat unatrag." Sa svim
pravom odgovaram da mijenjanje lica sata ne mijenja zapise na barometru. Bez
sumnje, stara je dama, kada je bila mlada dama, tvrdila da su sadašnjost i
budućnost njezini, i da je njezina starija tetka zastarjela, ali ove ugodne i
pristojne usporedbe ne sprječavaju uspostavljanje objektivnih povijesnih
usporedbi. Svatko ima intelektualno
pravo reći, ako tako smatra, da je ljepše društveno vrijeme bilo za vrijeme
staričinog ponedjeljka, negoli za vrijeme mladićevog utorka; ili čak za vrijeme
mirne nedjelje staričine tetke. Ja ne tvrdim da je bilo bolje, ali biti
nepristojan i prezriv prema starijoj dami, samo zato što je stara, veća je
sramota za filozofa nego što je za džentlmena. Sve te pretpostavke o
superiornosti nadolazećih vremena, bazirane na slučajnosti vremena koje
prolazi, su u svojoj prirodi neinteligentne. O teoriji progresa se može
raspravljati, ali prije toga ju netko mora dokazati. Potrebno je pokazati da su
određene faze društvenog razvoja superiornije nad prošlim fazama razvoja. U
mnogim je slučajevima to moguće učiniti, u nekim drugim slučajevima je zasigurno
moguće dokazati suprotno, ali apsurdno je za mladića da svoj argument temelji
na pukoj činjenici da se u raspravu uključio 1930. umjesto 1830. Ta činjenica
nije ništa vrjednija za raspravu od činjenice da se svojim kolegama iz
Edinburgha priključio u raspravi kad su stigli do Liverpoola na njihovom putu
za London. Prvo je puka točka u vremenu,
kao što je drugo puka točka u prostoru, a obadvoje je za raspravu nebitno poput
bilo kojeg otkucaja sata.
Naravno, u ovoj priči o kojoj sam govorio, pisac je
samog sebe smatrao novim, ali neke studije, čak i iz povijesti raznih pisaca,
bi mu pokazale da razlika između novosti i starine nije tako jednostavna. Pisac
tvrdi da je realist, i ima jednako pravo braniti realizam, baš kao što drugi
pisci imaju pravo braniti romantizam, ali skrenuo je tisuću milja s pravoga
puta ako smatra da je postojao općeniti progres od romantizma prema realizmu,
ili od bilo čega prema nečemu drugom. Velika povijest engleskih pisaca bi bila
dovoljna da mu pokaže da priča nikada nije bila ona o čistome napretku, nego o pobunama
i reakcionarstvu, revolucijama i kontrarevolucijama. Kad je engleska počela
bježati od puritanizma koji je branio sve romanse, veliki Richardson se radovao
zato što je mogao izliti poplave suza i nježnosti o najdelikatnijim oblicima
ljubavi. Kad je to učinio, veliki se Fielding radovao još više jer je mogao
izliti poplave ismijavanja, vjerujući da je njegova gruba iskrenost i zdrav
razum dio prosvjetljenja i slobode; iako se često bavio manje delikatnim
oblicima ljubavi.
Generaciju nakon toga, velika Jane Austen izrazila je
zgražanje nad Addisonovom grubošću, i stvorila suzdržanu komediju u kojoj je
polovica humora u promišljenoj pristojnosti. Zatim smo imali Dickensa i
Thackeraya, od kojih je potonji smatrao barbarizmom ono što su Swift i Smollett
smatrali realizmom, pa čak i liberalizmom. Ništa danas nije bitno u vezi tih
velikih engleskih pisaca osim toga da su svi bili veliki. Nitko ne raspravlja
jesu li svi oni bili novi, iako je svaki od njih sebe smatrao novim. Najgori
argument na svijetu je datum, jer uzima za fiksno jedinu stvar za koju znamo da
je neuhvatljiva sve do današnjeg dana koji se pretvara u jučer. Štovatelj sata
ima mučnu vjeru u predestinaciju, i samo u trenutku kada se pivnica zatvara
njegov svećenik glasno zaziva svoga boga govoreći, kao svi današnji tužni
mudraci: "Vrijeme, gospodo, vrijeme!"
Prvo, htio bih se zahvaliti što ulažete toliki trud da približite lik i djelo jednog od najvećih katoličkih pisaca koji je ikad živio. Čini mi se kako njegova recepcija u Hrvatskoj i dalje nije onakva kakvu zaslužuje, ali Vi svojim radom pridonosite promjeni po tom pitanju.
OdgovoriIzbrišiImam jedan prigovor, a to su tipfeleri koji su, pretpostavljam, rezultat brzog pisanja. Više takvih tipfelera može vrlo lako uzrokovati iritaciju kod čitatelja i onda čitatelj usmjerava svoju pažnju na te greške, a ne na ono bitno (i ja, nažalost, spadam u takve čitatelje). Iako se radi o sitnici, mislim da bi više pažnje po tom pitanju unaprijedilo kvalitetu bloga.
Nastavite i dalje ovako revno promovirati tog princa paradoksa :-)
Luka
Hvala lijepo na pohvali i primjedbi :) Najdosadniji dio objavljivanja posta je ponovno sve čitati 2-3 puta. Iako to obično učinim, uvijek se potkrade poneka greška u tipkanju. Potrudit ću se da ubuduće budu na najmanjoj mogućoj razini.
OdgovoriIzbrišiPredlažem koristenje hashcheck programa na web-u.
OdgovoriIzbriši