Kratki
uvod u članak
Bilo bi sasvim pogrešno zaključiti,
kao što i sam autor teksta u zadnjem odlomku naglašava, da je ovaj esej okrenut protiv
napretka i tehnologije. Tehnologija sama po sebi nije niti dobra niti loša.
Ukoliko služi porastu ljuske sreće, tada je dobra, ukoliko šteti
čovjekovoj sreći tada je loša. I to je kraj priče o moralnom dobru i zlu
vezanom uz tehnologiju. „Ne shvaćate li da ništa što izvana ulazi u čovjeka ne
može ga učiniti nečistim? ... Što izlazi iz čovjeka, to čini čovjeka nečistim.“
(Mk 7,18-20) Ono što vrijedi za hranu vrijedi i za tehnologiju i čitav stvoreni
svijet. Cijelo pitanje je, dakle, vezano uz čovjeka i njegovo srce. Ono što
Chesterton prigovara čovjeku koji se okružio raznim tehnološkim dostignućima je
manjak mističnog divljenja bez kojeg ljudski život gubi svoju uzvišenost nad
animalnim. Suvremeni čovjek, koji sve svoje pouzdanje stavlja u tehnologiju,
nije sposoban diviti se čak niti toj tehnologiji. Bez divljenja, stvarnost
postaje vrlo prozaična i uobičajena, a često i iritanta. Čovjekov oporavak se
ne može ostvariti pukim napretkom tehnologije, jer bez divljenja napredovati
znači samo sve veći broj stvari učiniti prozaičnim i dosadnim. Chesterton nas poziva da je
za oporavak nužno učiniti taj duhovni skok i početi se diviti. Diviti se kao
što se dijete divi mađioničarskom triku, ništa više, i ništa manje od toga. Bez divljenja nam, kao što autor zaključuje, prijeti opasnost da
će naši tehnološki „trikovi“ biti sve bolji, a da će se čuti sve manje pljeska,
jer nas više ništa neće oduševljavati.
Neki dan sam u jednim dnevnim
novinama pročitao frazu koju sam, zapravo, pročitao i u mnogim drugim novinama
u mnoge druge dane, ali naglo mi se pokazalo jasnim neslaganje koje dijeli
većinu suvremenih ljudi po pitanju prirode napretka. Rečenica je glasila
otprilike ovako: "Doći će dan kada će nam se komunikacija s udaljenim
zvijezdama činiti običnom poput javljanja na telefon."
Na što odgovaram:
"Da, to je ono protiv čega prigovaram." Kada biste mi rekli:
"Doći će dan kad će nam javljanje na telefon biti čudesno poput komuniciranja
s udaljenim zvijezdama...", tada bih priznao da ste vi pravi, srdačni,
poticajni progresivac. (Iako progresivac, zvučali biste poput proroka, što neki
smatraju vrlo zastarjelim zanimanjem.) Uz pretpostavku da progresivac može biti
dovoljno uvjeren i siguran da govori poput proroka, rekao bih da ovaj prorok
uistinu proriče dolazak kraljevstva nebeskog, i da nam ovaj progresivac uistinu obećaje pravi napredak. Reći da ćemo pronaći jednaku
količinu radosti u telefonskom glasu kao što ju možemo pronaći u zvjezdanoj
viziji - to bi bilo, u vrlo praktičnom smislu, evanđelje radosne vijesti, ali
reći da će nam zvijezde dosaditi jednako kao što nam je dosadio i telefon - to
uopće nije dobra vijest. To samo znači da će nešto što je još uvijek makar
mutna inspiracija postati, u dogledno vrijeme, vrlo uobičajena iritacija. Kada
jutarnje zvijezde pjevaju zajedno, a sinovi Božji kliču od radosti, kad
najmoćnija glazba sfera dosegne našu zemlju poput nove objave dubina i visina
zvukova, ne bismo trebali željeti da taj zvjezdani zbor izgovara jedan
jedinstveni refren telefonskog razgovora: "Oprostite što smetam..."
Jer je u tom patetičnom početku telefonskog razgovora, tragedija nas ljudi
povezana s filozofijom. Priznato je, u samim riječima osobe koja vas zove na
telefon, da zvati nekoga na telefon znači izazvati mu smetnju.
Priznato je da je, u tom
smislu, čovjek stvoren za nevolju, baš kao što električne iskre lete prema nebu
(ili gdje god da električne iskre lete). Čak se daje naslutiti, iako možda na
mističan i indirektan način, da bi život mira, savršenog mira, bio onaj u kojem
bi nas telefoni prestali smetati, a vlasnici telefona bili u miru. Ali istina
ide mnogo dublje od bilo koje slučajne iritacije koja može nastati zbog lošeg
upravljanja instrumentom. Neprekidno nam se govori da su moderni znanstveni
uređaji, čak i oni poput telefona koji se danas svugdje primjenjuju, čovjekova
čuda, čuda znanosti, čuda novoga svijeta. Ali, iako se o izumima priča na
ovakav način, ne postupa se s njima na takav način. Ili, bolje rečeno, ako se
tako govori o njima u teoriji, u praksi se o njima govori sasvim drukčije.
Zasigurno da se dogodio nalet raznih otkrića, mnoštvo izuma i, na neki način,
aktivnost je zadivljujuća, a brzina svega toga može djelovati poput magije. Ali
ta brzina jednostavno označava brzinu kojom stvari postaju ustajale; nagli pad nizbrdo
prema ravnom i turobnom svijetu prozaičnosti; žurba izvanrednih stvari kako bi
što prije izgubile svoju izvanrednost, navala čuda koja uništavaju čuđenje. Sve
se to možda može nazivati poboljšanjem strojeva, ali se nipošto ne može
nazivati poboljšanjem čovjeka. A budući da se ne radi o čovjekovom poboljšanju,
nikako ne može biti govora o napretku. Čovjek je stvorenje kojeg bi progres
trebao poboljšati; progres ne bi trebao biti hrvački meč jednih strojeva protiv
drugih. Poboljšanje podrazumijeva sve što se danas uobičajeno naziva edukacijom;
edukacija podrazumijeva proširenje, a na poseban način proširenje imaginacije.
Podrazumijeva upravo onaj intenzitet poštivanja, koji ne dopušta ničemu što može
biti značajno da postane trivijalno ili vulgarno. Ako smo vulgarizirali struju
na zemlji, to nije razlog da se time hvalimo, jer bismo za koju godinu mogli
vulgarizirati zvijezde na nebu.
Recite mi da se užurbani
poslovni čovjek zaustavlja u dubokoj molitvi na sam zvuk zvonjave telefona,
poput seljaka na molitvu Angelusa; recite mi da se poklanja u poštovanju dok
pristupa svetištu telefonske govornice; recite mi da ju barem pozdravi s
poganskim, ako već ne kršćanskim, ritualom, da svoje uho približava slušalici
kao proročištu u Delfi, ili razmišlja o mladoj dami koja sjedi u pošti kao o
svećenici koja sjedi na tronu udaljenog hrama; recite mi da barem ima obično
poetsko poštovanje prema činjenici da ljudski glas prelazi preko brda i dolina
- kao što su ljudi poštovali zvuk Rolandove trublje ili Ahilejevog uzvika -
recite mi da su ovi prizori štovanja uobičajeni u trgovačkom uredu prilikom primanja
telefonskog poziva, i tada ću (pod pretpostavkom da vjerujem tomu što govorite)
uistinu slijediti vašeg užurbanog biznismena i vašeg odvažnog znanstvenog
izumitelja u pohodu na nove svjetove, u traganju za novim zvijezdama. Jer tada
ću znati da uistinu pronalaze ono što žele pronaći i razumiju ono što su
pronašli. Tada ću znati da dodaju nova iskustva našem životu i nove snage i
strasti našim dušama; znat ću da su poput ljudi koji pronalaze nove jezike,
nove umjetnosti, nove škole arhitekture. Ali sve što oni mogu reći, u članku
koji sam citirao, je da mogu proizvesti stvari koje su općenito uobičajene
ugodnosti, ali vrlo često i uobičajene neugodnosti. Sve čime se mogu hvaliti,
prilikom odgovora na bilo kakvu inteligentnu kritiku, je da će u doglednom
vremenu naučiti kako pretvoriti sunce i mjesec i vječna nebesa podjednako
uobičajenima, i vjerojatno podjednako neugodnima.
Treba napomenuti da ovo
nije, kao što se uvijek netočno zamišlja, reakcija protiv materijalne znanosti;
ili žaljenje zbog mehaničkih izuma; ili obezvređivanje telefona ili teleskopa
ili bilo čega drugoga. Upravo je suprotno od toga. Ne podcjenjujem telefone;
prigovaram tome što ih se ne cijeni dovoljno. Ne napadam izume; napadam
indiferentnost prema izumima. Ja samo primjećujem da su isti oni ljudi koji se
njima hvale indiferentni prema njima. Ne prigovaram tvrdnji da je znanost
suvremenog svijeta čudesna, samo prigovaram suvremenom svijetu što joj se ne
čudi. Istina je da se, u vezi s određenim političkim i moralnim pitanjima, pitam
mogu li ovi mehanički trikovi biti upotrebljeni kao moralni testovi, ali to
nema ništa s činjenicom da su to blistave briljantnosti poput mađioničarskog
trika, sve dok ga smatramo mađioničarskim trikom. Ideal seljaštva, postavljen
od strane francuskog kralja, da bi svatko trebao moći imati kokoš u loncu,
zasigurno je drugačiji od ideala da bi svatko trebao moći imati zeca u šeširu,
ali nema razloga sumnjati da su francuski kralj i francuski seljak sposobni
uživati u čistom umjetničkom i znanstvenom zadovoljstvu gledanja zeca kako živahno
izlazi iz šešira. Sumnjam postoji li praktična superiornost neobičnog zeca naspram
obične kokoši. Sumnjam da će velike mase ljudi dobiti više hrane od magičnog
zeca nego što će hrtovi dobiti od mehaničkog zeca. Sumnjam da zec iz
profesorovog šešira ima bolji ukus nego onaj iz lonca seljakove žene koja zna
kako ga skuhati. Ukratko, moje sumnje o suvremenom materijalističkoj
mehanizaciji su sumnje u vezi njene krajnje korisnosti u praksi, ali nikada
nisam dovodio u pitanje njihovu poetičnost i maštovitost; prikladnost tako
uzvišenog mađioničarskog trika za dječje zabave. Ono čemu prigovaram uvezi
svega toga jest da su suvremena djeca zaboravila kako pljeskati.
Nema komentara:
Objavi komentar