Vulgarnost je jedan od najvećih suvremenih izuma, poput telefona ili
radio aparata. Moglo bi se vjerodostojno tvrditi da telefon ipak nije takav
instrument torture kakvi su bili vijak ili zupčanik, te da su na jednak način i
druga razdoblja imala poroke koji su bili gori od ovog novog ili suvremenog
poroka. Baš kao što možemo pronaći maštovite nacrte aviona u bilježnicama
Leonarda da Vincija, ili spekulacije vrlo bliske suvremenoj fizici kod filozofa
antičke Grčke, tako tu i tamo u povijesti možemo pronaći naznaku ili
nagovještaj velike i zlatne vizije vulgarnosti, koja se kasnije razbuktala u
svijetu. Možemo ju pronaći u mirisu punske plutokracije, koja je zaudarala u
nosnicama Grka i Rimljana, ili u određenoj dozi lošeg ukusa kod esteta poput
Nerona.
Ipak, stvar je tako nova da novi svijet još nije pronašao naziv za nju,
nego je morao posuditi prilično varljiv naziv, koji je zapravo latinska riječ
za nešto drugo. Na jednak način i dan danas koristimo grčki naziv za jantar kao
jedini naziv za struju, zato što nemamo pojma o pravom nazivu ili prirodi
struje. Tako i ovdje moramo i dalje koristiti latinsku riječ vulgus, koja jednostavno označava obične
ljude, kako bismo opisali nešto što uopće nije uobičajeno među običnim ljudima.
Uistinu, kroz duga prostranstva povijesti čovječanstva, i kroz široka
područja naseljenog svijeta, vulgarnost je vrlo neuobičajena među običnim
ljudima. Farmeri koji žive prema starim poljoprivrednim tradicijama, seljaci u
normalnim selima, pa čak i divljaci u divljačkim plemenima, gotovo nikada nisu
vulgarni. Čak i kada čine pokolje i porobljuju, čak i kada prinose ljudske
žrtve ili jedu ljudsko meso, gotovo da nikada nisu vulgarni. Svi putnici
svjedoče o prirodnom dostojanstvu njihovog držanja i ceremonijalnoj ozbiljnosti
njihovih običaja. Čak i u kompleksnijim modernim gradovima i civilizacijama,
siromašni, kao takvi, nisu osobito vulgarni.
Ne! To je nova stvar, koja uistinu treba novo ime, i još više od toga
treba novu definiciju. Ne kažem da sam u stanju definirati što je to
vulgarnost, ali budući da sam upravo završio s čitanjem moderne knjige o
ljubavi, osjećam se ponukanim nabaciti nekoliko sugestija.
U onoj mjeri u kojoj mogu doprijeti do same biti vulgarnosti, ona se
sastoji uglavnom od dva elementa, koja bih opisao kao "lakoću" i
"familijarnost". Lakoća označava da se čovjek uistinu, kao što fraza
kaže, "izlijeva", to jest, njegovo samoizražavanje teče bez napora,
selekcije ili kontrole. Ne izlazi iz njega poput pomno odabranih riječi, koje prije
toga prolaze kroz artikulacijski organ, nego jednostavno struji iz njega poput
znoja. Nikada ne osjeća potrebu stati u objašnjavanju samoga sebe, jer ne
razumije niti sebe, niti granice objašnjavanja. On je od onih ljudi koji
razumiju žene, on je čovjek koji se uvijek može uklopiti među dječake, on može
pričati bez zadrške, pisati bez zadrške, govoriti u javnosti bez zadrške, jer
njegovo vlastito samozadovoljstvo nosi sa sobom neku vrstu velikog oblaka i iluziju
pljeska.
Drugi element je familijarnost, koju bi, kada bi ju pravilno razumjeli,
zvali profanost. Horacije je govorio o "profanoj vulgarnosti", i
uistinu je istina da je ova familijarnost oznaka gubitka svetoga straha i znak
grijeha protiv čovjekove mistične strane. To u praksi znači rukovanje sa
stvarima samouvjereno i prezrivo, bez osjećaja da su sve stvari na svoj način
svete. Najnoviji oblik ovoga očituje se u spremnosti za pisanjem hrpetine
besmislica o bilo kojoj ozbiljnoj temi, jer rijetko ćete kada naći stvarnu
vulgarnost vezanu uz neku neozbiljnu temu.
Stvar je u tome da su ti budalaši toliko subjektivni da im nikada ne
pada na pamet bojati se subjekta. Na primjer, može biti riječ o poganskoj
budali, baš kao i o puritanskoj budali, u raspravi o suvremenom moralu. U slučaju
pogana bit će napisana hrpetina besmislica o ljubavi i strasti, i pravu na
život, dok će kod puritanca biti podjednaka hrpetina besmislica napisana o
kršćanskoj muškosti, zdravom djetinjstvu, plemenitom majčinstvu i svemu
ostalome. Nevolja jest u tome što se osjećaju tako pakleno familijarni s tim
stvarima.
Nikada takav ton nećete pronaći kod pravog zaljubljenika kada piše o ženi
koju voli, ili kod pravoga sveca kada piše o grijehu kojeg mrzi. Obadvojica kažu
prave stvari, baš zato što najradije ne bi ništa rekli.
Nema komentara:
Objavi komentar