U naše doba smo optuženi da napadamo znanost samo zato što želimo da bude znanstvena. Zasigurno nije znak
neprimjerenog nepoštovanja prema našem doktoru ako mu kažemo da je on naš
doktor, a ne naš svećenik, ili naša žena, ili mi sami. Nije posao doktora reći
nam da moramo ići na kupalište. Njegov je posao reći nam da će određeni
rezultati za naše zdravlje uslijediti ako odemo na kupalište. Nakon toga, na
nama je da odlučimo. Prirodna znanost je poput jednostavnog zbrajanja: ili je
nepogrešiva ili je pogrešna. Miješati znanost s filozofijom znači samo
proizvesti filozofiju koja je izgubila sve svoje ideale, i znanost koja je
izgubila svu svoju praktičnu vrijednost. Želim da mi moj osobni liječnik kaže
hoće li me određena hrana ubiti. Moj će mi osobni filozof reći bi li bilo dobro
da sam mrtav. Ispričavam se zbog navođenja svih ovih truizama. Ali istina je da
sam upravo pročitao debeli pamflet na kojem su radili vrlo inteligentni ljudi
koji čini se nikada u svome životu nisu čuli za ove truizme.
Oni koji mrze bezazlenog
pisca ove kolumne u svom konačnom izljevu gnjeva obično završe nazivajući ga
"briljantnim", što je u novinarstvu odavno postao puki izraz prezira.
Ali bojim se da mi čak i ovom oholom frazom udjeljuju preveliku čast. Sve sam
više uvjeren da ne patim od upadljive drskosti, nego od jednostavnosti koja
graniči s imbecilnošću. Sve sam više uvjeren da mora biti da sam vrlo glupav, a
da su svi drugi u suvremenom svijetu vrlo pametni. Upravo sam čitao ovu važnu
kompilaciju koju sam maločas spomenuo, koju mi je poslala grupa ljudi za koju
imam veliko poštovanje, nazvanu "Nova Teologija i Primijenjena Religija".
Pročitao sam cijelu stvar od početka do kraja, bez da sam shvatio o čemu ti
ljudi uopće govore. Ili govore o nekoj mračnoj i zvjerskoj religiji u kojoj su
odgajani, o kojoj do sada nisam ništa čuo, ili, s druge strane, govore o nekoj
blještavoj i zasljepljujućoj viziji Boga koju su oni pronašli, a ja nisam, i
koja svojom raskošnošću zbunjuje njihovu logiku i brka njihov govor. Najbolji
primjer koji mogu citirati iz knjige je u vezi s ovim stvarima prirodne znanosti
o kojoj sam govorio. Sljedeće riječi je napisao čovjek čiju pamet cijenim, ali
ne mogu ih uhvatiti ni za glavu ni za rep:
"Kada je suvremena
znanost objavila da u kozmičkim procesima ne možemo utvrditi ništa što bi
ukazivalo na povijesnu utemeljenost čovjekovog pada, nego naprotiv ustvrdila
priču o neprestanom razvoju na ljestvici bića, bilo je sasvim očito da je
pavlovska shema - ovdje mislim na pavlovsku argumentaciju sheme spasenja -
izgubila svoje temelje. Jer nije li temelj izopačenosti ljudske rase u nasljeđu
od njihovih prvih roditelja?... Ali sada vidimo da nije bilo prvog pada, nije
bilo potpune izopačenosti, ili neposredne opasnosti beskrajne propasti, a kad
je temelj nestao, pala je i čitava struktura.“
Napisano je sa svom
ozbiljnošću i izvrsnim engleskim jezikom, stoga mora nešto značiti. Ali što bi
to uopće moglo značiti? Kako bi prirodna znanost mogla dokazati da čovjek nije
izopačen. Ne režete čovjeka kako biste pronašli njegove grijehe. Ne kuhate ga
sve dok iz njega ne izađu neizbježne zelene pare izopačenosti. Kako bi prirodna znanost mogla pronaći bilo kakve znakove moralnog pada? Koje je tragove pisac
ovoga očekivao pronaći? Je li očekivao da će pronaći fosile Eve s fosilom
jabuke unutar nje? Je li pretpostavio da će ostati očuvan cjelovit Adamov
kostur s lagano izblijedjelim listom smokve na njemu? Cijeli paragraf koji sam
citirao jednostavno je niz nedosljednih rečenica, svih potpuno netočnih u
samima sebi, i nepovezanih jednih s drugima. Znanost nikada nije rekla da nije
moglo biti čovjekovog pada. Moglo je biti i deset padova, jedan povrh drugog, i
još uvijek bi to bilo sasvim u skladu sa svime što znamo o prirodnoj znanosti.
Čovječanstvo je moglo postajati moralno lošije milijunima stoljeća, a da ta
činjenica ni na koji način nije u neskladu s principima evolucije. Znanstvenici
(oni koji nisu buncajući luđaci) nikada nisu rekli da je postojao
"neprestani rast na ljestvici bića" jer neprestan rast bi značio rast
bez ikakvih posrtaja ili neuspjeha, a fizička evolucija je prepuna posrtaja i
neuspjeha. Zasigurno je došlo do određenih prirodnih padova, a moglo je biti
bilo koliko moralnih padova. Tako da sam, kao što rekoh, iskreno zbunjen u
pogledu značenja redaka kao što su ovi, u kojima osoba piše da, zato što
geolozi ne mogu otkriti nikakve dokaze čovjekova pada, iz toga slijedi da je
bilo koja doktrina o čovjekovoj izopačenosti netočna. Zato što znanost nije
pronašla nešto što očito nije niti mogla pronaći, stoga nešto što je potpuno
drugačije naravi mora biti neistinito. Možemo sažeti ovaj piščev argument
kratko ali precizno na ovaj način: "Nismo iskopali kosti arkanđela
Gabrijela, koji ih naravno nije ni imao, iz toga zaključujemo da dječaci,
prepušteni samima sebi, nikada neće biti sebični." Za mene je sve ovo
divlje i zbunjujuće, kao kada bi čovjek rekao: "Vodoinstalater nije
pronašao nikakav kvar na našem klaviru, stoga pretpostavljam da me moja žena
voli."
Ovdje neću ulaziti u
pravu doktrinu istočnog grijeha, niti u njegovu krivu verziju koju pisac Nove
Teologije naziva doktrinom izopačenosti. Ali, štogod najgora doktrina o
izopačenosti bila, bila je proizvod duhovne osude. Nije imala nikakve veze s
prirodnim porijeklom. Ljudi su smatrali da je čovječanstvo poročno, jer su se
sami osjećali poročni. Ako se čovjek osjeća poročan, ne mogu vidjeti zašto bi
se trebao osjećati dobro ako mu netko kaže da je njegov predak jednom imao rep.
Koliko mi znamo, čovjekova je izvorna čistoća i nevinost mogla otpasti s
njegovim repom. Jedina stvar koju svi znamo o izvornoj čistoći i nevinosti jest
da ju mi nemamo. Ništa ne može, u najstrožem značenju riječi, biti komičnije
nego postaviti maglovitu stvar poput nagađanja antropologa o primitivnim ljudima, protiv tako čvrste stvari kao što je čovjekov osjećaj o grijehu. Po svojoj
prirodi, dokaz o Edenu je nešto što ne možemo pronaći. Po svojoj prirodi, dokaz
o grijehu je nešto što nitko ne može a da ne pronađe.
S nekim se rečenicama ne
slažem, a neke druge ne razumijem. Ako čovjek kaže "Mislim da bi ljudskoj
rasi bilo bolje kada bi u potpunosti apstinirala od fermentirane
tekućine.", sasvim shvaćam što želi reći, i kako bi se njegov stav mogao
braniti. Ako čovjek kaže "Želim zabraniti pivo zato što samo umjeren
čovjek.", njegova primjedba ne prenosi nikakvo značenje u moj um. To je kao
da kažete "Želim ukinuti sve ceste zato što sam umjeren šetač." Ako
čovjek kaže "Nisam trinitarijanac", razumijem ga. Ali ako kaže (kao
što mi je jedna dama jednom rekla): "Vjerujem u Duha Svetoga u duhovnom
smislu", odlazim zbunjen. U kojem drugom smislu bi netko uopće moga
vjerovati u Duha Svetoga? Žao mi je što moram reći da je ovaj pamflet progresivnih
religijskih stajališta prepun zbunjujućih primjedbi ove vrste. Što ljudi žele
reći kada kažu da je znanost poremetila njihov pogled na grijeh? Kakav su
pogled na grijeh imali prije negoli ga je znanost poremetila? Jesu li mislili
da je to nešto za jesti? Kada ljudi kažu da je znanost uzdrmala njihovu vjeru u
besmrtnost, što žele reći? Jesu li mislili da je besmrtnost plin?
Naravno, prava je istina
da znanost nije uvela nijedan novi princip po ovome pitanju. Čovjek može biti
kršćanin do kraja svijeta, zbog istog jednostavnog razloga zbog kojeg čovjek
može biti ateist od njegovog početka. Materijalnost stvari je na površini
stvari, ne treba nam nikakva znanost da bismo to doznali. To je materijalizam,
ako vam se sviđa. To je ateizam, ako vam se sviđa. Ako je čovječanstvo
vjerovalo unatoč tomu, može vjerovati unatoč bilo čemu. Ali zašto bi čovjek bio
beznadniji samo zato što znamo imena svih crva koji ga jedu, ili imena svih
dijelova tijela koja ti crvi jedu. To je misaonom umu teško shvatiti. Moj
glavni prigovor ovim kvaziznanstvenim revolucionarima je da uopće nisu
revolucionarni. Oni su grupa plitkih
ljudi. Oni ne potresaju religiju, čini se da religija trese njih. Jedini način
na koji mogu odgovoriti na veliki paradoks je ponavljanjem truizma.
Što ljudi žele reći kada kažu da je znanost poremetila njihov pogled na grijeh? Kakav su pogled na grijeh imali prije negoli ga je znanost poremetila? Jesu li mislili da je to nešto za jesti? Kada ljudi kažu da je znanost uzdrmala njihovu vjeru u bemrtnost, što žele reći? Jesu li mislili da je besmrtnost plin? Hahahaaha, koja legenda XD .....apsolutno točno, pa i danas, mnogi ne razumiju termine i doktrine, jer miješaju kruške i šljive. Hm, čak ni to, miješaju kruške i cigle. Nerazumjevanje ideja i koncepata, a u kojima se barata terminima, kao i neadekvatno povezivanje istih u njihovom suodnosu izvor jer zabluda i općenito ljudske gluposti.
OdgovoriIzbriši"Vodoinstalater nije pronašao nikakav kvar na našem klaviru, stoga pretpostavljam da me moja žena voli." hahahaha XD da, tako nekako :)
Gilbert je uistinu bio nenadmašan u usporedbama :) Baš je na lijep način ukazao na svu besmislenost pozitivističkog pogleda na svijet. Problem je što se i danas u ime neke lažne znanosti sve želi utrpati u te okvire prirodnih znanosti, a sve što se ne može dokazati preko epruveta i pokusa smatra bajkama.
IzbrišiBriljantno, sarkastično i kristalno jasno demaskiranje kvaziznanstvenih baljezgarija.
OdgovoriIzbrišiChesterton je najbolji u razotkrivanju laznih argumenata (fallacies). Problem argumenata koje ovdje pobija je da nemaju nikakve logike, odnosno nerelevantni su za zakljucak koji se iz njih izvlaci. Hrvatski mediji su puni slicnih argumenata. Mi ocajnicki trebamo jednog Chestertona.
OdgovoriIzbrišiSlažem se da danas očajnički trebamo Chestertona:
OdgovoriIzbrišihttp://creation.com/gk-chesterton-darwinism-is-an-attack-upon-thought-itself
Ono u čemu je Chesterton primarno kritizirao darviniste bilo je to što su iz znanstvenog darvinizma počeli stvarati vrlo opasnu filozofiju čiji smo rezultat vidjeli u raznim eugeničkim pothvatima. Čovjeka se počelo smatrati samo kao jednu od etapa u evoluciji, te da shodno tome treba težiti unaprijeđenju rase vršenjem raznih pokusa na ljudima, kao i sterilizacijom onih koji su smatarni "nepovoljnima za šeirenje svojih gena". Eugeničari čovjeka nisu smatrali vrijednim po sebi, nego vrijednim utoliko ukoliko će biti samo jedna stepenica prema "nadčovjeku".
IzbrišiJe li Zemlja nastajala 6 dana ili 6 miljiradi godina za Gilberta je bilo sasvim sporedno pitanje, sve dok se iz toga ne izrađaju teorije koje vrijeđaju ljudsko dostojanstvo. Kao razuman čovjek jasno da je nalazio neke rupe u darvinističkoj teoriji, a vjerojatno ga je najviše smetalo što se agresivno nametalo nešto bez čvrstih dokaza, više potaknuto upravo tom nastranom filozofijom negoli znanošću.
šteta što se nije i pozabavio raznim besmislicama koje pišu po religijskim tekstovima ...
OdgovoriIzbrišii nije pristojno zamjerati ljudima koji vjerojatno nikad u zivotu nisu promislili o besmrtnosti sto im je neki kratki tekst pokrenu misli da ih naveo da se nesto zapitaju
Ovo je genijalno! Ge-ni-jal-no! U par navrata sam se naglas nasmijala (većinom u točno onim dijelovima koje je naveo daki82), a u isto vrijeme sam se divila nepogrešivoj i apsoutnoj točnoj logici teksta. Ovo bi trebalo čitati u školama!
OdgovoriIzbrišiDrago mi je da Vam se tako svidjelo! Apsolutno se slažem što se tiče poučavanja u školama, ali jedna takva škola već postoji: http://www.chestertonacademy.org/ Dao Bog da se jednog dana takvo nešto otvori i kod nas! Toplo Vam preporučam daljnje upoznavane s Chestertonovim djelima!
IzbrišiQuote "Moj glavni prigovor ovim kvaziznanstvenim revolucionarima je da uopće nisu revolucionarni. Oni su grupa plitkih ljudi. Oni ne potresaju religiju, čini se da religija trese njih. Jedini način na koji mogu odgovoriti na veliki paradoks je ponavljanjem truizma"
OdgovoriIzbrišinekak mi se cini da veliki Chesteton tu nekako ne moze probaviti cinjenicu oko svoje smrtnosti .. a nek mu je sa srecom mrtav je vec oho godina i crvi ga davno pojeli