Uistinu je vrijeme da se
odustane od apsurdne pretenzije promatranja poroka kao nečega romantičnog. Još
od doba Byrona postoji nejasno i budalasto poimanje koje se stvorilo u umovima
svih ljudi da postoji nekakva veza između bezakonja i poezije, između urednih
slika i neurednih djela. Moglo bi se dati na tisuće primjera koji
će pokazati plitkost ove ideje. Blasfemija se, na primjer, smatra kao nešto
smiono i sjajno, kao da sama bit blasfemije nije upravo banalnost. Sama
definicija profanosti je da razmišlja i govori prozaično o određenim stvarima o
kojima drugi ljudi razmišljaju i govore poetično. Blasfemija je dakle poraz
imaginacije, a hrpa divljih slika i bezbožnih poruga ostaje u svojoj biti komad lošeg literalizma i jednolična stvar. Ista se opća istina može pronaći u svih
deset Božjih zapovijedi. Ubojstvo je, na primjer, estetski prilično
prenapuhano. Osobe na čiji se sud mogu osloniti, i čije je iskustvo uistinu
široko, uvjerile su me da su osjećaji ubojice prilično isprazni. Što može biti
gluplje nego potrgati u komadiće, poput djeteta, stroj o kojemu ništa ne znate,
raznolikost i genijalnost koja bi svaku osobu s maštom mogla ostaviti u
zadivljenom promatranju cijele dane i noći? Recimo da poznajemo takav ljudski
stroj, neka to bude neki bogati ujak. Ljudski stroj je neiscrpiv u svojim
sposobnostima. Koliko god veliko i nezahvalno bilo naše znanje o "ujačkom stroju",
nikada ne znamo je li baš u tome trenutku kada je ubojica podigao nož
"stroj" trebao proizvesti neki vrhunski epigram za koji bi vrijedilo
živjeti kako bi ga se čulo, ili možda nekim mahnitim unutarnjim mehanizmom
potpisati ček. Ubiti ga bi bilo sasvim prozaično. Dok živi, on je čudo, mrtav
je samo krhotina. Krhotina neugodne zgrušane krvi i prilično neprikladne i
staromodne odjeće. Nekada se prigovara protiv apsolutne legalne i medicinske
doktrine da bi se život pod bilo kakvim okolnostima i pod bilo koju cijenu
trebao održavati. To možda je, a možda nije, moralno i ljudski, ali uistinu ne
može biti sumnje u pogledu impresivnosti toga stava kao potpuno poetičnog
ideala. To je čežnja, tako prirodna u maštovitom umu znanstvenika, sačuvati
jedinu stvar koja može ljudima ovoga svijeta biti zanimljiva.
Uzeo sam ova dva
primjera, koja su mi prva pala na pamet, kako bih pokazao opću istinu o suhoparnom
karakteru poroka i divljem i uzbudljivom karakteru vrlina. Mnogi se drugi
primjeri mogu uzeti kako bi se pokazala bujnost vrlina i usahlost poroka. Ali
jedan drugi primjer, čudnovatiji u svojoj istinitosti i nepoznavanju od bilo kojeg drugog, mi je zaokupio um. Od svih uobičajenih vrlina nijedna nije tako
potpuno prezrena od esteta i boemskih filozofa kao ekonomičnost. Prikazana je kao
najlošiji od svih ljudskih standarda, kao vrlina za kukavice i sladunjave
građane, stvar koja je nedostojna čak i kada je vrlina, a dosadna kada je
porok. Međutim, istina je da ne postoji nijedna kvaliteta tako istinski
romantična kao što je ekonomičnost.
Ekonomičnost je u svojoj
biti maštovita jer je povezana s uočavanjem vrijednosti u svemu. Pravi prigovor
ubojstvu, estetski govoreći, je to što je neekonomično. Nedostatak je
učinkovitosti uništiti čitavog čovjeka kako bi se proizvela trenutačna emocija
koja je često razočaravajuća. Pravi prigovor rasipništvu je da je svako
rasipništvo oblik ubojstva, čisto negativna i destruktivna stvar, uništavanje
nečega što ne možemo niti procijeniti niti razumjeti. Koljemo ujaka jer ne
možemo shvatiti čudnovatu nijemu "ujačku" poeziju. Potratimo peni
jer ne možemo uočiti ogromne mogućnosti penija. Ja sam u svome životu poubijao
mnogo penija, mnogo dragocjenih polovina krune. No neka ne bude nesporazuma da
ja makar na trenutak smatram da je ova poetičnost ekonomičnosti jednostavna stvar za
održavanje. Imamo tendenciju zaboravljanja poezije penija iz istog razloga zbog
kojeg imamo tendenciju zaboravljanja poezije nebesa, i šuma, i prekrasnih
građevina, a razlog je taj što ih vidimo prečesto. Zapravo je najteže biti
ekonomičan čovjek. Svi smo čuli za klerika koji je govorio u obranu
prohibicionizma govoreći da je dvadeset godina pokušava uvjeriti pijance da piju
umjereno i da nikada nije uspio u tome. Izvjestitelji su, s nenamjernom
ljubaznošću, prenijeli kao da je rekao da je on dvadeset godina pokušao piti
umjereno i da mu to nikada nije uspjelo. Tako je to s ovim velikim pitanjem
ekonomičnosti.
Dugo vremena je pisac
ovoga eseja pokušavao biti ekonomičan i nikada mu to nije pošlo za rukom. To u
potpunosti pripisujem nedostatku poetičnosti u sebi. Niti za trenutak ne maštam
o opravdavanju samoga sebe tako prozirnim i nepoštenim prigovorom da ima ičega umjetničkog ili romantičnog u ekstravaganciji. Čovjek koji ne gleda u svoj
kusur nije pravi pjesnik. Utrošiti peni ciljano je uistinu jedan od najvećih
trijumfa imaginacije. To znači da onaj koji ga daje može shvatiti značenje
postojanja neke siromašne obitelji u nastambama istočnog Londona. Potratiti
peni je obični nedostatak imaginacije. To znači da onaj koji to čini ne može
shvatiti čak niti značenje penija. To znači da je zaboravio prvu i
najuzbudljiviju lekciju svemira. Lekciju o svakom sjemenu i klici. Lekciju
beskonačne i zastrašujuće snage koja se može naći u malim stvarima. Francuzi,
najpoetičniji od svih naroda, su također najekonomičniji. Engleski radnik, sa
svojim istinskim, čvrstim zdravim razumom, odbacuje svaku krpu i kost koja mu
se ne čini korisna na prvi pogled. Francuz pretvara te krpe i kosti u fino i civilizirano posuđe. Ekonomija je
drugo ime za univerzalizam. Istinski pjesnik cijeni svaki zemaljski objekt kao
nešto što ima vrijednost i tajnu korisnost. Prije se smatralo da se romantika
života sastoji u skupoći, u draguljima i parfemima "Arapskih noći", u
jastucima i cigaretama Ouida. Nova i istinska romantika će biti romantika
jeftinoće. Bit će usmjerena na uistinu maštovit zadatak shvaćanja koja je
istinska vrijednost šalice kave koja košta jedan peni, umornome pješaku u
ponoć ili kutije cigareta darovane siromahu za njegovog
polusatnog odmora. Slavit će jeftinoću ekstaze.
Moj dragi prijatelj
Pesimist i ja sjedili smo izvan malenog dućana s igračkama, pripijajući naše
noseve na staklo, kad je napokon dugačka tišina prekinuta mojom primjedbom o
ljepoti komada plave krede koja je bila ponuđena na prodaju (u nekoj oluji
velikodušnosti) za pola penija. "Jeste li razmišljali" upitah ga
"o svemu onom što ta plava kreda znači? Za pola penija može biti moja.
Hodajući kući po noći pod zvijezdama, između tamnih zidova i kroz labirintne
ulica, bit ću slobodan crtati po tim zidovima prekrasne ili surove osjećaje,
izvesti na sud zemaljske moćnike i zapisati ih bojom nebesa. Kod kuće se
predvečer mogu zabavljati tisućama nevinih sportova, dizajnirajući barbarske
uzorke po novome stolnjaku, crtajući snovite i idealne krajolike po notnom
papiru, dekorirati samoga sebe manirom naših britanskih predaka, skicirati
čudnovate i idealističke avanture čudnih i idiličnih likova. A sva ta plava
rijeka snova je potekla od pola penija"
Pesimist je odgovorio na
svoj tužan i sumoran način: "Baljezgaš. Za pola penija možeš dobiti samo
plavu kredu. Nećeš kupiti zvijezde za pola penija, nećeš kupiti ulice za pola
penija, nećeš kupiti snove svoje, svoju ljubav za crtanjem ili svoje ukuse i zamisli za pola
penija."
"Istina"
odgovorih. "Zvijezde, i snovi, i sam ja smo puno jeftiniji od krede jer sam ih dobio besplatno."
Briznuo je u plač i
odmah postao uvjeren u temelje istinske religije. Jer sama naša riječ za Boga je
Ekonomičnost: nije li nemarnost suprotno od Providnosti? [Igra riječi: nemarnost je na engleskom im-providence, a Providnost Providence, s time da se riječ Providnost osim na Boga odnosi i na mudro i pažljivo upravljanje. nap.prev.]
Nema komentara:
Objavi komentar